لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

دیبرا لاینز در دیدار با هیئت افغانستان در قطر: از فرصت به میان آمدهٔ صلح درست استفاده شود


دیبرا لاینز، نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان
دیبرا لاینز، نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان

نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان شام دیروز گفت، پروسه صلح افغانستان یک پروسه طولانی است و از فرصت باید درست استفاده شود.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در دوحه با رئیس و یک تعداد اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان ملاقات کرد.

این ملاقات در یک زمانی صورت می گیرد که بحث‌ها در مورد ‌آینده مذاکرات صلح افغانستان گرم شده است.

دیبرا لاینز شام گذشته (۱۹ حوت) با معصوم ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کننده دولت و چند تن دیگر از اعضای آن صحبت کرده و یک بار دیگر بر تعهدات ملل متحد در قبال صلح افغانستان تاکید کرد.

او گفت سازمان ملل متحد بطور منظم در این روند حضور خواهد داشت، تا تمام امور را از نزدیک ملاحظه و درمورد پیشرفت‌ها و سرعت مذاکرات، اطمینان حاصل کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در مورد این ملاقات شام گذشته در پیامی به رادیو آزادی گفت: "خانم دیبرا لاینز گفت که همه تلاش‌ها و اقدامات جامعه جهانی برای صلح افغانستان باید همسو بوده و به دولت افغانستان، ساختارهای این کشور، قانون اساسی آن و مردم این سرزمین احترام گذاشته شود و مطابق به خواست مردم این کشور باشد."

خانم لاینز در این دیدار یک بار دیگر در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرده، بر آتش‌بس تاکید کرد.

دیبرا لاینز در یک زمانی به دوحه مرکز قطر رفته که انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی یک نامه فرستاده و در مورد بیشتر شدن نقش سازمان ملل متحد در پروسه صلح افغانستان تاکید کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

همزمان با این سفر، مقام‌های روسیه اعلان کردند که در رابطه به صلح افغانستان برای برگزاری یک نشست در مسکو آماده گی می‌گیرند.

ماریا زاخروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته که هدف این نشست تقویه مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، کاهش خشونت در افغانستان، و ختم جنگ‌ها در این کشور می‌باشد.

او می‌گوید روسیه خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز، متکی بخود، عاری از تروریزم، مواد مخدر و پاک از تمام جرایم باشد. این سخنان خانم زاخروا روز گذشته در ویب‌سایت وزارت خارجه روسیه نشر شده است.

اجلاس در مسکو قرار است در ۱۸ ماه مارچ برگزار شود و در آن دپلومات‌های ارشد امریکا، روسیه، چین و پاکستان اشتراک خواهند کرد.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری انترفاکس گفت از حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی دعوت شده که در این اجلاس سهم بگیرند و کشور قطر هم می‌تواند بحیث مهمان در این اجلاس حضور داشته باشد.

ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نماینده خاص روسیه برای افغانستان

مقام‌های روسیه گفته اند که وزیر خارجه روسیه هم در این اجلاس سهم خواهد داشت و به گفته بعضی منابع طالبان هم به این اجلاس دعوت شده‌اند.

در پاسخ به این سوال که آیا در این اجلاس نمایندگان حکومت افغانستان با طالبان مستقیم صحبت خواهند کرد، کابلوف گفت این به خود افغان‌ها مربوط است و هدف اجلاس مسکو بحث روی چگونگی صلح افغانستان می‌باشد.

وزارت خارجه افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گرفتن دعوتنامه برای اشتراک در این اجلاس را تائید کرده ، ولی تصمیم نهایی خود را تا حال در مورد آن اعلان نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG