لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

هشت صبح: فرصت دوحه برای انجام مذاکرات معنادار صلح از دست رفت


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روند صلح افغانستان و برگزاری نشست بزرگ به میزبانی ترکیه در مورد صلح افغانستان و برخی مسایل دیگر از موضوع‌های اصلی مورد بحث درسرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است، فرصت دوحه برای انجام مذاکرات معنادار صلح از دست رفت و احیای دوباره این فرمول با توجه به اختلاف‌های عمیق دیدگاه‌ها بین دو طرف ناممکن است.

در سرمقاله آمده است اکنون که جامعه جهانی تلاش‌ها برای تسریع روند صلح را از سر گرفته است یک فرصت تاریخی دیگر بدست آمده است و این فرصت نباید از دست برود.

نویسنده نگاشته است قدرت‌های برتر جهان و سازمان‌های بین‌المللی به صورت کم پیشینه در راستای موفقیت روند صلح افغانستان بسیج شده‌اند.

در ادامه آمده است پس از شکست مذاکرات دوحه تقریبا بیشتر کشورهای تاثیر گذار و سازمان‌های جهانی در جستجوی راه حل برای پایان دادن به جنگ ۴۲ ساله افغانستان هستند.

نویسنده هشت صبح افزوده است در اواخر ماه مارچ نشستی به میزبانی ترکیه تحت نظر جامعه جهانی برای تسریع و موفقیت روند صلح افغانستان برگزار می‌شود که در کنار حکومت افغانستان و طالبان، احزاب سیاسی هم اشتراک می‌کنند و این نشست مانند نشست بن اول است که در آن اساس دولت پس از طالبان گذاشته شد.

به اساس معلومات نویسنده هیچ طرف با فورمول جدید صلح مخالفت نکرده و تنها ارگ و سپیدار برای رفتن در این نشست اختلاف نظر دارند که چنین حرکت‌ها ممکن برای روند صلح اندکی زیان برساند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است مقام‌های افغان نمی‌دانند در مورد طرح حکومت انتقالی برای صلح افغانستان و نامه وزیر خارجه امریکا چه واکنشی نشان دهند و چه کنند؟

در سرمقاله گفته شده است به همین دلیل هراس وجود دارد که موضع آنان مشکلات را بیشتر کند. این وضعیت میان حکومت و شورای عالی صلح نیز فاصله ایجاد کرده است.

نویسنده پیشنهاد می‌کند برای پاسخ به این طرح امریکا و فیصله در مورد آن لازم است تا حکومت افغانستان و سیاسیون افغان یک زبان باشند و چنین یک موضع را اختیار کنند که به روند صلح کمک کند و منافع افغانستان در آن تامین باشد. این کار موقف حکومت را قوی و ممکن خطرات سد راه صلح را هم کم کند.

در پایان سرمقاله آمده است برای تلاش‌های اخیر صلح و طرح تازه امریکا باید یک اجماع ملی به میان آید یا حداقل میان سیاسیون افغان و حکومت یک صدا واحد به میان آید و این صدا باید معقول و به نفع افغانستان باشد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد نوشته است نامه فرستاده وزیر خارجه امریکا به محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور و عبدالله عبدالله رئیس اجراییه که در آن ساخت نظام مشارکتی پیشنهاد شده با عکس‌العمل‌های شدید سیاسیون افغان به شمول اتحادیه اروپا را روبه رو شده است.

نویسنده نگاشته است نیاز جدی برای صلح وجود دارد اما باید به آن عجله نشود بلکه با دقت کامل در این مورد فیصله صورت گیرد و در این مساله به اراده مردم و منافع کشور توجه شود.

در پایان سرمقاله آمده است، افغانستان از کمک و همکاری‌های امریکا سپاس‌گذاری می‌کند اما افغانستان خود ارزش تاریخی، جیوپولیتکی و استراتیژیک دارد که صلح و ثبات آن تاثیر مستقیم به منطقه و جهان دارد.

به گفته نویسنده امریکا باید با عبرت از گذشته به ارزش‌های افغانستان احترام بگذارد و چنین همکاری کند که به شمول افغانستان منطقه و جهان مصون باشد.

XS
SM
MD
LG