لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

میامی هرالد روی واکنش سیاسیون افغانستان به نامه انتونی بلینکن تبصره کرده است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • میامی هرالد

روزنامۀ امریکایی میامی هرالد، مطلبی را در مورد نامۀ انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا برای رهبران حکومت افغانستان نشر کرده.

این نامه روز دوشنبه (۱۸ حوت) خشم برخی از سیاسیون افغان را بر انگیخت.

در ادامه آمده که نامه به هدف تسریع در پروسه صلح افغانستان برای رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی ارسال شد و در آن برای برگزاری نشستی به همکاری سازمان ملل متحد پیشنهاد صورت گرفته.

اما لحن این نامه انتقاد سیاسیون افغانستان را به همراه داشت.

در این نامه که نسخۀ از آن به دست رادیو آزادی هم قرار گرفته به جوانب دخیل پیشنهاد شده تا برای سهولت در گفتگوها، بحث‌ها در سطح بالا را ادامه دهند و به مصالحه و آتش‌بس توافق کنند.

میامی هرالد بخشی از اظهارات امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را هم نشر کرده که روز دوشنبه گفت، واشنگتن تنها در مورد سرنوشت نیروهای باقیمانده امریکایی تصمیم گرفته می‌تواند، نه به گفتۀ او در مورد ۳۵ میلیون شهروند افغانستان.

به تحلیل روزنامه، امرالله صالح با لحن تند گفت که افغانستان نیازمند صلح است، اما نه صلحی که از سوی کسی دیگر تحمیل شود.

در مطلب به نقل از عارف رحمانی یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان هم آمده که در توییتر نوشته، نامۀ وزیر خارجۀ امریکا آمرانه و مملو از هشدار بود.

در نامه چهار نکته از جمله افزایش نقش سازمان ملل متحد، میزبانی ترکیه از اجلاس به سطح بالا و کاهش خشونت‌ها برجسته شده.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین مطلبی را در مورد نگرانی‌های رادیو تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار نشر کرده.

از ماه دسمبر به اینسو، چهار کارمند این رسانه که همه زنان و دختران بودند، در شهر جلال‌آباد هدف حمله قرار گرفتند و جان باختند. مسئولیت این حمله‌ها را گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفته است.

این رسانه به زنان و دخترانی که در آن کار می‌کنند، گفته است که بنابر تهدیدهای امنیتی از خانه به کار شان ادامه دهند.

زلمی لطیفی رئیس رادیو تلویزیون انعکاس به روزنامه گاردین گفته است، تا هنگامی که وضعیت امنیتی بهبود نیابد، نمی‌توانند کارمندان زن را به کار بگمارند.

روزنامۀ گاردین به نقل از سازمان ملل متحد نوشته، که گفته است از ماه سپتمبر تا دسمبر سال گذشته، حد اقل ۱۱ تن از مدافعان حقوق بشری و کارمندان رسانه‌ای در حمله‌های هدفمند کشته شده‌اند.

در ادامه این هم گفته شده که قتل‌های هدفمند پس از آن افزایش یافت که نماینده‌های دولت افغانستان و طالبان، گفتگوها را در دوحه پایتخت قطر آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG