لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

آغاز کمپاین نهال شانی؛ ۲۷ میلیون نهال در سراسر افغانستان غرس می‌شود


آغاز کمپاین نهال شانی در افغانستان
آغاز کمپاین نهال شانی در افغانستان

اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان کمپاین نهال‌شانی را در سراسر کشور آغاز کرد.

این کمپاین با حضور مسئولان ادارات مختلف دولتی امروز چهارشنبه (۱۰ حوت) در کابل افتتاح شد.

مقام‌های اداره ملی حفاظت محیط زیست گفته‌اند که در نظر دارند امسال در سراسر کشور ۲۷ میلیون نهال غرس شود.

کاظم همایون رئیس ملی محیط زیست گفت که این اداره از غرس و حفاظت از نهال‌ها نظارت خواهد کرد: "تاکید بیشتر اداره ملی حفاظت از محیط زیست بیشتر بر غرس و نگهداری نهال است. ما مسئول نظارت از آن هستیم. در صورتی که وزارت زراعت و اداره ارگان‌های محلی در ولایات و شاروالی کابل در شهر کابل از این نهال‌ها به گونه درست نگهداری و مدیریت نکنند، تیم‌های ما به شکل دوامدار از آن نظارت خواهند کرد و گزارش خود را به ریاست جمهوری ارائه خواهند کرد."

مراسم گشایش روز ملی نهال شانی در کابل
مراسم گشایش روز ملی نهال شانی در کابل

آقای همایون افزود که سال گذشته در جریان کمپاین نهال‌شانی در سراسر کشور ۲۳ میلیون نهال غرس شده بود.

این در حالی است که محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور با صدور حکمی از تمام ادارات دولتی خواسته که در کمپاین نهال‌شانی سهم بگیرند.

آقای غنی به تمام وزارتخانه‌ها در مرکز و ادارات ولایتی دستور داده که در هماهنگی با ادارات ملی حفاظت محیط زیست و شاروالی‌ها همه‌ساله کمپاین نهال‌شانی را در ۲۰ حوت به صورت رسمی آغاز کنند.

‎رئیس جمهوری افغانستان همچنین همه ادارات دولتی را از جمله نهاد‌های آموزشی ملکی و نظامی را مکلف کرده که در این کمپاین سهم بگیرند.

قرار است امسال در افغانستان ۲۷ میلیون اصله نهال غرس شود
قرار است امسال در افغانستان ۲۷ میلیون اصله نهال غرس شود

شماری از باشنده های کابل اگر چه از صدور این حکم آقای غنی استقبال کرده‌اند، اما به باور هستند که همکاری مردم می‌تواند در این زمینه اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

بشیراحمد باشنده کابل در مورد می‌گوید: "این وظیفه تمام مردم است که در نگهداری این نهال‌ها توجه کنند. برای خود و جامعه خود و افغانستان نهال غرس کنند تا کشور ما زیبا و سرسبز شود و پیام مثبتی به نسل‌های آینده انتقال داده باشیم."

منیژه باشنده ولایت بلخ نیز در این مورد می‌گوید: ‎"این بسیار یک پروسه خوب است. ما از آن استقبال می‌کنیم و هرگاه هر باشنده کشور یک نهال غرس کند، هم هوای پاک خواهیم داشت و هم کشور ما سرسبز می‌شود."

تاکید بسیاری بر این است که اگر مردم در آغاز هر سال در کمپاین نهال‌شانی مشارکت کنند، آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

‎در سال‌های گذشته همواره انتقادها بر این بوده که نهال غرس می‌شود، اما در نگهداری آن توجه لازم صورت نمی‌گیرد که با نرسیدن آب این نهال‌ها خشکیده‌اند.

XS
SM
MD
LG