لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

شماری از فرهنگیان: عاملین تخریب بت‌های بامیان باید محاکمه شوند


شماری از جوانان و فرهنگیان در ولایت بامیان
شماری از جوانان و فرهنگیان در ولایت بامیان

در بیستمین سال روز تخریب بودا و نهمین برنامه "شبی با بودا"، فرهنگیان طی یک راهپیمایی صلح آمیز تخریب مجسمه‌های بودا توسط گروه طالبان را بزرگترین جنایت قرن خوانده و خواستار محاکمه عاملان این رویداد از سوی نهادهای حقوقی بین‌المللی شدند.

شماری از جوانان و فرهنگیان با روشن کردن چراغ و پیاده روی در بین تندیس‌های ویران صلصال و شهمامه خواستار تحقق عدالت شدند.

این راهمپیمایی در نهمین دور "شبی با بودا" برگزار شده؛ لحظاتی که جوانان و فرهنگیان از گوشه و کنار افغانستان دورهم آمده، تا یادآور شوند که صلصال و شهمامه روزگاری با قامت‌های استوارش در دل کوه هندوکش ایستاده و نمادی از تاریخ کهن افغانستان بودند.
امسال همزمان با بیستمین سالروز تخریب تندیس‌های بودا گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه‌ جریان دارد.

یکی از بت های تخریب شده ولایت بامیان
یکی از بت های تخریب شده ولایت بامیان

این فرهنگیان خواستار صلحی اند که در آن عاملان تخریب میراث‌های فرهنگی مورد پیگرد قرار گیرند. در میز مذاکره طالبان تعهد کنند که دیگر به آثار باستانی آسیب نمی‌رسانند.

زهرا حسینی عضو گروه یاد آوران و از برگزار کنندگان این راهپیمایی می‌گوید: "خواست گروه یاد آوران این است که یاد آور شوند تاریخ‌های تلخی را که در افغانستان اتفاق افتاده‌. تخریب مجسمه‌های بودا در آن زمان برای جامعه جهانی تکان دهنده بود. این حادثه در آن زمان نشان داد که طالبان بر حفظ میراث‌های فرهنگی کشور واقف نیست."

گروه یاد آوران از یک دهه به این سو همه ساله برنامه "شبی با بودا" را در سوگ تخریب مجسمه‌های عظیم بودا برگزار می‌کند.

گروه طالبان ۲۰ سال پیش با وجود اعتراضات گسترده بین‌المللی بودای بامیان و برخی دیگر از میراث‌های تاریخی کشور را در سال ۱۳۷۹ تخریب کردند.

رقص سما در شبی با بودا در ولایت بامیان
رقص سما در شبی با بودا در ولایت بامیان

امسال فرهنگیان در بیستمین سال تخریب بودا، با اجرای برنامه‌های گوناگون هنری و فرهنگی، نمایشگاه کتاب و نمایشگاه نقاشی و نورپردازی بودای صلصال، رقص سما برای حفاظت دیگر آثار باستانی افغانستان دادخواهی کردند تا غنای فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله این کشور به عنوان نمادِ از مدنیت همچنان پابرچا ماند.

اسحاق موحد رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید: "گردهمایی اعتراضی بود که بیش از هزار نفر اشتراک کردند از مقابل صلصال تا پیش شهمامه راهپیمایی کردند. پیام ما این است که ما هیچگاه به دنبال انتقام خشونت آمیز نبودیم."

معترضان تخریب مجسمه‌های بودا توسط گروه طالبان را بزرگ‌ترین جنایت قرن خوانده و خواستار محاکمه عاملان این رویداد از سوی نهادهای حقوقی بین‌المللی شدند.

همچنان فرهنگیان، حفاظت آثار باستانی را برای رشد صنعت گردشگری و اقتصاد مردم ارزنده عنوان کردند. آن‌ها از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو می‌خواهند رواق ۵۵ متری صلصال را که از شدت انفجار آسیب جدی دیده و در حال فروریزی قرار دارد هرچه زودتر تحکیم کاری نماید.

XS
SM
MD
LG