لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

واکنش‌ها به ممنوعیت "ترانه‌خوانی دانش آموزان دختر بزرگتر از ۱۲ سال"


آرشیف: شماری از دانش‌آموزان مکتب در ولایت پکتیا
آرشیف: شماری از دانش‌آموزان مکتب در ولایت پکتیا

تصمیم وزارت معارف مبنی بر منع سرودخوانی دختران دانش‌آموزش بزرگتر از دوازده ساله نگرانی جدی سازمان دیدبان حقوق بشر را برانگیخته است.

این سازمان این تصمیم دولت افغانستان را زمینه‌ساز محدودیت فعالیت دختران دانسته است.

پاتریشا گاسمن، مدیر بخش آسیایی این سازمان به رادیو آزادی گفت: "بسیار نگران‌کننده است در وضعیتی که خشونت مانع کار و فعالیت زنان و مشارکت کامل آن‌ها در زندگی اجتماعی می‌شود، دولت افغانستان این محدودیت‌ها را بیشتر می‌سازد. دولت باید از مشارکت کامل زنان و دختران حمایت کند، نه این‌که آنرا محدودتر سازد."

پاتریشا گاسمن
پاتریشا گاسمن

وزارت معارف با اتخاذ تصمیم تازه‌ای دستور داده که پس از این دختران دانش‌آموز بالاتر از دوازده سال در همایش‌هایی که شرکت‌کنندگان آن‌ها کاملاً زن نباشند، نباید سرود بخوانند.

نجیبه آرین، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که این تصمیم به درخواست خانواده‌ها و خود دانش‌آموزان اتخاذ شده است.

بانو آرین افزود: "بنابر درخواست مکرر شاگردان و والدین گرامی مبنی بر اینکه در دوره متوسطه و لیسه حجم درس‌ها بسیار زیاد است، دانش‌آموزان نمی‌توانند در کنار فراگیری درس‌های خویش، به برنامه‌های تشریفاتی و اجرای سرودها و ترانه‌ها هم وقت بگذارند. بنابراین، تصمیم این است که در اجرای ترانه از دختران و پسرانی دوره ابتداییه کار گرفته شود."

همزمان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز به ممنوعیت بر ترانه خوانی دانش آموزان دختر بالاتر از سن ۱۲ سال، واکنش نشان داده است.

این کمیسیون امروز در اعلامیه‌ای گفت که حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس است.

در اعلامیه آمده که ایجاد هرنوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل، است.

این تصمیم وزارت معارف در حالی گرفته شده که همزمان با افزایش تهدیدهای امنیتی در ماه‌های پسین، فعالیت زنان فعال در عرصه‌های فعالیت‌های مدنی، خبر‌نگاری و حقوق بشر با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

این محدودیت‌ها به این نگرانی دامن زده که ممکن است دستاوردهای دو دهه اخیر قربانی مذکرات صلح شود.

XS
SM
MD
LG