لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

معلولان معترض: اگر به خواست‌ ما رسیدگی نشود، اعتصاب غذایی می‌کنیم


آرشیف، شماری از معلولان در افغانستان
آرشیف، شماری از معلولان در افغانستان

شماری از معلولانی که از سه ماه بدین سو مقابل ولسی جرگه خیمه تحصن برپا کرده‌اند، گفته‌اند که اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، اعتصاب غذایی می‌کنند.

معلولان معترض می‌گویند براساس قانون سه درصد کارمندان ادارات دولتی باید معلولان باشند، اما به گفته آنها این حکم قانونی تا کنون عملی نشده است.

حدود سه‌صد معلول از سه ماه بدین‌سو در اعتراض به همین موضوع در مقابل ساختمان ولسی حرگه خیمه تحصن برپا کرده‌اند.

آنها می‌گویند از یک سال بدین سو معاش ۴۷ هزار معلول و نزدیک به صدهزار وارث شهدا پرداخت نشده و زمین‌هایی که دولت وعده داده بود، نیز توزیع نشده است.

بشیر دیره، معاون شورای معلولان در کابل با انتقاد از وزارت شهدا و معلولان گفت: "۳۶ تفاهم‌نامه‌یی که امضا شده با دولت، وزارت‌انه‌ها و سکتور خصوصی در تطبیق آن وزارت شهدا و معلولان عاجز آمده‌اند. بیشتر از یک سال از امضای تفاهمنامه‌ها می‌گذرد. ما خواستار این هستیم که تبعیض میان معلولان برطرف شود و معلولان جنگی و غیرجنگی به یک چشم دیده شوند."

این معلولان برخی از مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین را متهم به کارشکنی می‌کنند.

آرشیف، شماری از معلولان در افغانستان
آرشیف، شماری از معلولان در افغانستان

ملک‌محمد ملک‌زاده، یکی از معلولان معترض می‌گوید ۱۱۷۰ معلولی که در زمان حکومت وحدت ملی زمینه تجارت‌های کوچک برای‌شان مهیا شده بود، به امر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، کارشان مسدود شد.

او افزود: "در زمستان میثاق امنیتی آمده و ۱۱۷۰ نفر ما را بیکار کرد. همان تجارت‌‎های کوچکی هم که داشتیم از دست ما رفت، حکومت به هیچ خواست ما رسیدگی نمی‌کند، یک تعداد حلقاتی در وزارت شهدا و معلولین هستند که نمی‌خواهند امتیازات میان معلولان درست تقسیم شود."

وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین می‌گوید محمداشرف غنی، رییس جمهوری روز پنجشنبه در نشستی با شماری از معلولان و وارثان شهدا، وعده سپرد که تا سه هفته دیگر جلسه اختصاصی کابینه را برای حل معضل آنها برگزار خواهد کرد. ضیاالحق فضلی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید: "تا سه هفته آینده کابینه جلسه اختصاصی برگزار می‌شود. درباره مشکلات افراد دارای معلولیت، ورثه شهدا بخصوص فراهم کردن زمینه کار، تعلیمی و تحصیلی فیصله خواهد شد و رییس جمهور در این زمینه به ادارات دولتی امر اجرایی خواهد داد."

ضیاالحق فضلی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی
ضیاالحق فضلی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی

اما این معلولان تاکید دارند که وعده‌های حکومت در برابرشان هیچ‌گاه جامه عمل نپوشیده است.

آنان می‌گویئد اگر به اعتراض‌های شاید توجه نشود، دست به اعتصاب غذایی و راه‌پیمایی‌های گسترده خواهند زد.

این نخستین بار نیست که معلولان نظامی و ملکی بخاطر حق‌ کار و امتیازات خود دست به اعتراص و تحصن زده‌اند.

XS
SM
MD
LG