لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

وزارت دفاع: افغانستان به جنگ‌های دههٔ ۹۰ بر نمی‌گردد


نیروهای امنیتی افغانستان
نیروهای امنیتی افغانستان

شاه محمود میاخیل معاون و سرپرست وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، حکومت مطمین است که افغانستان بار دیگر به جنگ‌های دههٔ ۹۰ میلادی بر نمی‌گردد.

سرپرست وزیر دفاع افغانستان می‌گوید، در کنار کمک‌های نظامی ایالات متحده و ناتو به افغانستان آن‌ها مطمین اند کمک‌های بین‌المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ادامه خواهند یافت.

او گفت، همکاری سازمان نظامی اتلانتیک شمالی ( ناتو) تا سال ۲۰۲۴ میلادی دوام داشته و کانگرس امریکا هم بودجه کمک نظامی سال ۲۰۲۱ میلادی به افغانستان را تصویب کرده است.

شاه محمود میاخیل، معاون و سرپرست وزارت دفاع افغانستان
شاه محمود میاخیل، معاون و سرپرست وزارت دفاع افغانستان

شاه محمود میاخیل معاون و سرپرست وزیر دفاع افغانستان در مصاحبهٔ اختصاصی با رادیو آزادی گفت، جهان هم نمی‌خواهد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مانند دوران جنگ داخلی از هم بپاشند.

میاخیل افزود: "کمک‌ها دوام پیدا می‌کند. جهان، منطقه و خود حکومت افغانستان در این فکر نیستند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مثل سال ۱۹۹۲ از هم بپاشند و افغانستان بار دیگر به یک جنگ داخلی برود. هر نظامی در افغانستان به این نیروها نیاز دارد و مردم افغانستان از نیروهای امینتی و دفاعی‌شان حمایت می‌کنند."

آقای میاخیل گفت، اگر جهان و متحدان افغانستان تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی را متوقف کنند، حکومت افغانستان پروژه‌های بازسازی را به حال تعلیق درآورده، مصرف نیروها را می‌دهد.

او در اشاره به تقویت این نیروها گفت، آن‌ها از سال ۲۰۱۴ میلادی مسئولیت امنیتی کشور را به عهده گرفته و سال به سال تجربه کافی بدست آورده‌اند.

میاخیل می‌گوید: "ظرفیت‌های قوای امنیتی ما سال به سال بالا رفته و در موقف خوبی قرار دارند که حالا ۹۷ فیصد جنگ را خود شان پیش می‌برند. اگر ما تحلیلگران و تینک تانک‌ها را بیبینم، تحلیل‌ها و پیشبینی‌های‌شان به جا نبوده‌اند."

نیروهای خاص افغانستان
نیروهای خاص افغانستان

معاون وزیر دفاع افغانستان همچنان افزود که شبکه القاعده زیر چتر طالبان در افغانستان فعالیت دارند و کدام منطقهٔ خاص را در اختیار ندارد.

به گفتهٔ او هر چند، آن‌ها کدام آماری دقیق از جنگجویان گروه القاعده در افغانستان در دست ندارند، اما فکر می‌کنند که تعداد شان در افغانستان نسبتا کم است.

شاه محمود میاخیل معاون وزیر دفاع افغانستان گفت به نظر می‌رسد، جنگجویان شبکه القاعده بیشتر در غزنی و بخش‌های از جنوب و همچنان شمال افغانستان فعال اند.

XS
SM
MD
LG