لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

متوقف شدن پروازهای شرکت هوایی کام ایر به‌شمال-‌‌‌شرق افغانستان


یک طیاره شرکت هوایی کام ایر
یک طیاره شرکت هوایی کام ایر

شماری از باشندگان بدخشان می‌گویند که از دو هفته به این سو شرکت هوایی کام ایر پروازهایش را به شمال شرق کشور توقف داده است.

شرکت هوایی خصوصی کام ایر، یگانه شرکت هوایی است که هفته‌ای چهار پرواز به بدخشان و برعکس آن داشت. اما دو هفته می‌شود که پروازهایش را به این ولایت در شمال شرق افغانستان متوقف کرده.

این اقدام بر کارمندان اداره‌های دولتی و غیردولتی تأثیر گذاشته.

مریم کارمند یک مؤسسۀ خارجی است. او بیست روز قبل برای سپری کردن تعطیلاتش از کابل به بدخشان آمد. اکنون خبر توقف پروازها نگرانش کرده.

او می‌گوید:‌ "فشارهای که از طرف نهاد که من کار می‌کنم، این است که یا باید بالای وظیفه‌ام حاضر شوم و یا اینکه وظیفه‌ام را از دست بدهم. این مشکل پس از توقف پروازهای هوایی به وجود آمده است."

مریم می‌افزاید که سفر از راه زمینی پرخطر است، چونکه در مسیر راه، که از ولایت‌های تخار، بغلان و پروان می‌گذرد، جنگجویان طالبان حضور دارند.

عبدالبصیر حقجو از فعالان رسانه‌ای در بدخشان موافق است.

او به رادیو آزادی از چشم دیدش قصه می‌کند: "من روز گذشته به میدان هوایی رفته بودم. اکثریت کارمندان ادارات دولتی و به ویژه نظامیانی که می‌خواستند با استفاده از رخصتی به خانه‌هایشان بروند، می‌گفتند که هفته‌ها منتظر پرواز هستند. نه در طیارۀ نظامی جای است و نه هم پروازهای خصوصی وجود دارد."

مسئولان شرکت هوایی خصوصی کام ایر در بارۀ علت توقف پروازها چیزی نمی‌گویند.

یک طیاره شرکت هوایی کام ایر
یک طیاره شرکت هوایی کام ایر

اما در پیامی گفته اند که به زودی پروازها به شمال شرق کشور از سر می‌گیرند.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان است.

او به رادیو آزادی گفت که با مسئولان کام ایر در تماس اند تا مشکل به زودی حل شود.

او افزود:‌"ما چندین بار با مسئولین این شرکت برای آغاز دوباره پروازهاملاقات کردیم. اما این شرکت بنا به مشکل شخصی ایکه دارد، پروازهایش را به بدخشان متوقف کرده. ما امیدوار هستیم که این شرکت مشکلش را حل کند و دوباره پروازهایش را از سر بگیرد. ما هیچ گونه مشکل امنیتی نداریم."

چندی قبل شماری از باشندگان بدخشان از افزایش بهای تکت طیاره شرکت هوایی کام ایر شکایت کرده بودند.

برخی ادعا کرده بودند که تکت پرواز از ۸۵ دالر به ۱۱۰ دالر افزایش یافته. دیری نگذشته بود که کام ایر پروازهایش را به بدخشان متوقف کرد.

حال برخی‌ها مثل مریم برای ازسرگیری پروازهای کام ایر روزشماری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG