لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

هشت صبح به طرح تازه امریکا در آستانهٔ نشست ترکیه پرداخته است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

برگزاری نشست مسکو و ترکیه و مساله صلح افغانستان در مطلب‌های تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در مورد طرح تازۀ امریکا برای افغانستان در آستانه برگزاری نشست ترکیه نوشته است.

در سرمقاله آمده است، در حالی که به برگزاری نشست ترکیه بیش از دو هفته مانده است اما جمهوریت‌خواهان کار روی اصلاح و تعدیل این طرح را آغاز کرده‌اند.

به باور نویسنده آنچه تا این لحظه روشن شده این است که دولت موقت یا انتقالی یک نظر پُرطرفدار در سطح جهانی برای افغانستان است.

نویسنده نگاشته است با توجه به این که دولت موقت یا انتقالی از طرفداران زیادی برخوردار است، ارگ ناگزیر است در فرجام عقب‌نشینی کند.

نویسنده افزوده است، هر چند ارگ می‌داند قادر به مقاومت نیست اما برای امتیاز گیری در دولت انتقالی و سودجویی از معامله پیش‌رو حاضر به عقب‌نیشنی فوری نیست.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مورد اولین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی درمورد طرح حکومت انتقالی اشاره کرده.

سرمقاله‌نویس نوشته است، اگر واقعا در کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی که در آن نماینده‌های جناح‌های مهم سیاسی حضور دارند یک موضع گیری واحد ایجاد شود و همراه با آن سایر سیاستمداران هم صدا شوند این شورا دستاورد بزرگی خواهد داشت.

نویسنده بدین باور است که با این موقف، افغانستان قوی و ممثل دیدگاه‌های بسیاری مردم می شود.

نویسنده تاکید می‌کند طرح تهیه شده از سوی امریکا در مورد ایجاد حکومت موقت باید در شورای عالی مصالحه ملی بررسی شود، نکته‌های مثبت و منفی آن مشخص و در کنار آن باید این مساله در نظر گرفته شود که برای صلح یک فرصت وجود دارد که باید بخاطر مسایل کوچک از دست نرود.

نویسنده افزوده است انتظار می‌رود که کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی یک موضع‌گیری معقول و به نفع صلح را اتخاذ کند تا در روند صلح کمک کند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در مورد نشست مسکو، انقره و اشتراک حکومت افغانستان نوشته است.

نویسنده افزوده است پیش از این گفته شده بود به تاریخ ۲۸ حوت در روسیه یک کنفرانس جهانی برای صلح افغانستان برگزار خواهد شد و همچنین در ترکیه به تقاضا امریکا و به رهبری سازمان ملل یک نشست دایر خواهد شد.

به باور نویسنده برای این نشست‌ها آمادگی‌های بزرگ گرفته شده، حکومت افغانستان هم در این نشست اشتراک خواهد کرد و در محدوده صلاحیت خود مسایلی را در رابطه به صلح مطرح خواهد کرد.

نویسنده تاکید می‌کند در این ارتباط باید موضع‌گیری حکومت افغانستان قوی باشد تا به جنگ تحمیل شده و اعلام ناشده برخی کشورهای منطقه نکته پایان گذاشته شود.

روزنامه می‌نویسد صلح پایدار خواست مهم حکومت افغانستان و حق افغان‌هاست که باید جامعه جهانی در این راستا همکاری کند.

XS
SM
MD
LG