لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

جمع‌آوری امضا برای دادخواست مشارکت زنان افغانستان در روند صلح


آرشیف: مراسم گشایش گفتگوهای صلح در دوحه
آرشیف: مراسم گشایش گفتگوهای صلح در دوحه

سازمان عفو بین‌الملل دادخواستی را برای جمع‌آوری امضا برای مشارکت گسترده زنان افغانستان در روند صلح آغاز کرده است.

شبکه زنان افغان سند سیاست‌گذاری بررسی حمایت‌های ملی و بین‌المللی برای زنان را بازنگری کرده و در نظرسنجی از زنان ولایت‌های مختلف دریافته که تنها ۱۰.۷ درصد زنان در بست‌های بلند تصمیم‌گیری حکومت کار می‌کنند.

این شبکه همچنین دریافته است که ۴۹.۷ درصد زنان از عدم تطبیق درست قانون‌شاکی هستند.

۴۶ درصد زنان نیز به این نظر هستند که افزایش ناامنی‌ها در یک سال اخیر سطح دسترسی‌شان به امکانات مالی را محدود کرده است.

روشن مشعل معاون شبکه زنان افغان، همچنین از نقش کمرنگ زنان در روند گفتگوهای صلح دوحه انتفاد می‌کند.

او افزود: "اشتراک‌کنندگان در بحث‌های گروهی برای تهیه این سند معتقد به این هستند که پروسه صلح دوحه یک مثال واضح از مشارکت محدود زنان در پروسه صلح شمرده می‌شود، نظرشان این بوده که پروسه صلح دوحه یک پروسه مردسالار بوده و دولت افغانستان از زنان حمایت لازم را نکرده، نهادهای مدنی دادخواهی لازم را برای حضور زنان نکرده و طالبان مانع اصلی برای حضور پررنگ زنان در این پروسه استند."

آرشیف: گفتگوهای صلح در دوحه
آرشیف: گفتگوهای صلح در دوحه

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل دادخواستی برای جمع‌آوری امضا درباره مشارکت گسترده زنان افغانستان در روند صلح آغاز کرده است.

این سازمان در اعلامیه‌ای نوشته كه "حقوق بشر باید در قلب روند صلح قلب قرار داشته باشد. این روند باید حقوق بشر افغانستان، به ویژه حقوق زنان را حفظ و تقویت کند."

در این اعلامیه همچنین آمده که "زنان نمی‌توانند و نباید به عنوان بازیگران ثانوی و غیر مهم در این مقطع حساس گفتگوهای صلح که کشور در آن قرار دارد، سقوط کنند."

در اعلامیه این سازمان آمده که در دو دهه گذشته زنان افغانستان از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی داشتند و اکنون ۳.۳ میلیون دختر سرگرم آموزش هستند.

در این گزارش آمده که زنان افغانستان هنوز هم با موانع و چالش‌های عمده مواجه هستند و مشارکت‌شان در روند صلح و سطوح دولتی ناچیز است.

این در حالی است که دولت افغانستان همواره بر نقش پررنگ زنان در پروسه صلح و حفظ دستاوردهای زنان تاکید می‌کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در این باره به رادیو آزادی گفته: "مشارکت وسیع تمامی اقشار حامعه در ساختن نظام دموکراتیک یک اصل اساسی و شرط مهم است. جانب حمهوری اسلامی افغانستان به آن باورمند است. هیئت گفتگوهای صلح افغانستان با داشتن یک اجندای جامع و تلاش پیگیر سعی دارد تا درباره خواست زنان افغانستان که حفظ حقوق‌شان و حفظ دستاوردهای اخیر است محکم بایستد."

ناروشن بودن روند صلح و افزایش تهدیدها در برابر زنان، نگرانی‌های آنان را از آنچه این زنان، تکرار تاریخ سیاه و برگشت به عقب می‌گویند، افزایش داده است.

صدیقه بلخی، عضو مجلس سنا خواستار مشارکت پررنگ زنان در هرنوع نشست صلح در داخل و خارج کشور است.

او افزود: "امیدوار استم در کنفرانس‌های که درباره صلح گرفته می‌شود، زنان باتجربه و نخبه دعوت شوند تا بتوانند با طرفین صحبت کنند و حق مطلب را ادا کنند."

همچنین هفته گذشته سازمان زنان برای صلح و دموکراسی صدهزار امضا گردآوری کرد و به رهبران زن جهان فرستاد تا حمایت‌های جامعه بین‌المللی در برابر زنان همچنان ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG