لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

اطلاعات روز: نشست مسکو چه نتیجه‌ای در قبال خواهد داشت؟


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

سفر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل و برگزاری نشست مسکو در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته اند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز با اشاره به نشست مسکو برای صلح افغانستان پرسیده است این نشست چه نتیجه‌ای در قبال خواهد داشت؟

در سرمقاله آمده است، روسیه در صلح و جنگ افغانستان تاثیر دارد اما به حیث یک نیروی منطقوی و منافع جیوپولیتیکی روسیه ایجاب می‌کند که در مسایل سیاسی منطقه دخیل باشد.

به باور نویسنده اگر نشست مسکو کدام ارزش کارا نداشته باشد، اهمیت سمبولیک دارد.

نویسنده نگاشته است مسکو در تلاش این است برای اداره جو بایدن نشان دهد که قصر سپید نمی‌تواند بدون اشتراک و رای روسیه در مورد قضیه افغانستان به تنهایی فیصله کند.

نویسنده اطلاعات روز افزوده است، امریکایی‌ها هم به ارزش حضور روسیه در منطقه پی‌برده‌اند و به همین دلیل حاضر نیستند که مسکو با مذاکرات صلح مخالفت کند.

  • مسیر

روزنامه مسیر به سفر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل و صحبت‌های وی با مقام‌های افغان در مورد پیشرفت‌های اخیر صلح و اقدامات آینده اشاره کرده است.

در سرمقاله آمده است، امریکا در اقدامات‌اش برای صلح جدی معلوم می‌شود و همه بدین باور اند که ممکن این بار امریکا واقعا از جنگ افغانستان خسته شده و پای خود را از این جنجال بیرون می‌کند.

نویسنده تاکید می‌کند حالا گپ اساسی این است، آیا واقعا امریکا برای صلح افغانستان کار می‌کند؟

به باور نویسنده مسیر، لازم است تا مقام‌های افغان با یک اراده کامل روند صلح را مدیریت کنند و بجای منافع شخصی به منافع ملی و مردم اولویت بدهند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد هم با اشاره به برگزاری نشست مسکو نوشته است، آجندای نشست مسکو مشترکا با طالبان ساخته شده است و روسیه آشکارا موقف خود را به حمایت از طالبان روشن کرده است.

نویسنده نگاشته است، در اصل روس‌ها می‌خواهند که برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سناریور را آغاز کنند، به باور نویسنده آن سناریوی که پاکستان و طالبان مشترکا آن را ساخته اند.

اما به باور نویسنده هیواد، اگر به همکاری طالب در افغانستان حکومت ایجاد و صلح تامین شود، روسیه باز هم یک گروه دیگر را به میان می‌آورد که در افغانستان برضد طالبان جنگ کنند و با تمام توان ناامنی‌ها در ولایت‌های شمالی کشور را دامن بزند.

نویسنده تاکید می‌کند، حکومت افغانستان و روسیه باید در نشست مسکو همه مسایل را به گونه درست بررسی کنند. اگر امریکا غیرمسوولانه از افغانستان بیرون شود نتایج بدی در منطقه استراتیژیک خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG