لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

در نشست مسکو از افغانستان کی‌ها اشتراک می‌کنند؟


قصر کرملین در مسکو
قصر کرملین در مسکو

یک عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به شرط افشانشدن نام و صدایش فهرست شرکت‌کنندگان نشست مسکو را با رادیوآزادی در میان گذاشت.

به گفته او، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه برای شرکت در نشست مسکو، عازم روسیه خواهند شد.

این عضو هیئت مذاکره‌کننده از مارشال عبدالرشید دوستم، محمدکریم خلیلی معاون پیشین رئیس جمهور، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، سعادت منصور نادری هم به عنوان اعضای هیئت افغانستان در این نشست نام برد.

به گفته او، محمدمعصوم ستانکزی رئیس هیئت مذاکره‌کننده حکومت، نادر نادری، حبیبه سرابی، متین بیگ، اعضای هیئت مذاکره‌کننده، محمدعلم ایزدیار نائب نخست مشرانو جرگه هم در نشست مسکو شرکت خواهند کرد.

شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت حین دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت حین دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

در همین حال شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته که یک هیئت بلندپایه چهارشنبه به ریاست عبدالله عبدالله به مسکو می‌رود.

مجیب الرحمن رحیمی مشاور این شورا در پیام که به رسانه‌ها فرستاده گفته که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان از یک موضع واحد در این نشست شرکت می‌کند: ​"هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله در نشست مسکو شرکت می‌کند در این نشست شماری از سیاسیون و رهبران هم دعوت شده اند، اما جمهوری اسلامی افغانستان تحت چتر شورای عالی مصالحه ملی در این نشست شرکت می‌کند و دیدگاه جمهوری اسلامی افغانستان را ا‌ز یک موضع واحد مطرح می‌کند." مجیب الرحمن رحیمی

وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هم در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.

جلینیا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که این نشست تلاشی برای جلب حمایت جامعه جهانی برای صلح است.

وی افزود که "ما با همکاران منطقه‌ای و جهانی مشغول هستیم تا پیشرفت‌ها در بخش تفاهم سیاسی را سرعت بخشیم و تلاش‌های ما برای پیشرفت این روند ادامه دارد."

امریکا اجماع منطقه‌ای و جهانی را برای تسریع روند صلح افغانستان مهم خوانده است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برای تقویت چنین اجماعی خواستار برگزاری نشستی با حضور نمایندگان افغانستان، امریکا، روسیه، چین، هند، ایران و پاکستان در ترکیه شده است.

انتظار می‌رود این نشست در اوایل ماه اپریل برگزار شود.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان روز سه‌شنبه با پخش اعلامیه‌ای از برگزاری نشست‌های مسکو و ترکیه در باره صلح افغانستان استقبال کرد.

گران هیواد سخنگوی این وزارت در این مورد گفت: ​"وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان از تلاش‌های صادقانه و حمایت کشور‌های همسایه و منطقه برای تامین صلح در افغانستان سپاس گزاری می‌کند و بر اهمیت این همکاری‌ها تاکید می‌کند و در کنار این باید گفت که نشست‌های مسکو و ترکیه بدیل گفت‌وگوهای صلح در قطر نه بلکه تکمیل کننده آن می‌باشد."

هدف این نشست‌ها سرعت بخشید گفت‌وگوهای صلح افغانستان، پایان دادن به خشونت‌ها و داخل شدن به یک مرحله معنا دار گفت‌وگوهای صلح خوانده شده است.

نشست روسیه میان روسیه، امریکا، چین و پاکستان برگزار می‌شود، اما به شمول طالبان حکومت افغانستان و شماری از سیاسیون در آن دعوت شده اند.

نشست مسکو به روز پنج‌شنبه (۲۸ حوت/ ۱۸ مارچ) برگزار می‌شود هیئت ده نفری طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG