لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

سکوت ساز و نوا در برخی مناطق تخار؛ هنرمندان: از ترس طالبان به محافل رفته نمی‌توانیم


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

"اقتصاد ما خوب نیست. پریشان هستیم، پریشان ازاین‌که خدا ناخواسته در آینده فرهنگ ما، هنر ما و هنر اصلی ما به خطر بیفتد."

سیف الرحمان صمیم یکی از هنرمندان محلی‌خوان در ولایت تخار است. او که از ۲۰ سال به این‌سو مصروف فعالیت‌های هنری است می‌گوید که پس از تصرف مناطق شان از سوی مخالفان مسلح موسیقی محلی و هنرمندان آن با خطر مواجه شده اند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت: "واقعاً موسیقی محلی، اصلی و بومی ما حالت خطر خود را تجربه می‌کند. محلات ما سقوط کرده است. دید بستۀ مخالفان مسلح فضا را برای ما قید کرده است. دولت ما را تشویق نمی‌کند. پریشان هستیم ‌که خدا ناخواسته در آینده فرهنگ ما، هنر ما و هنر اصلی به خطر بیفتد و بیشتر از این خطرها متوجه‌اش شود."

محمدحق داد غلامی یکی دیگر از آوازخوانان محلی تخار، از چالش مشابهی سخن‌ می‌گوید.

او به رادیو آزادی گفت که به دلیل تهدیدات امنیتی و تهدیدات مخالفان مسلح به محافل عروسی رفته نمی‌تواند از اینرو با مشکلات اقتصادی روبرو شده است.

او افزود: "به محفل‌های خوشی می‌رفتیم، به محفل‌های عروسی می‌رفتیم و در محفل‌های مردم اشتراک می‌کردیم و از همین طریق روزگار و زندگی خود را پیش می‌بُردیم. حالا به دلیل تهدید مخالفان و تهدیدهای امنیتی موسیقی ما سقوط کرده، چون‌که حالا ما به محفل‌های عروسی رفته نمی‌توانیم. تشویش می‌کنیم و ما نگران هستیم."

شماری از فرهنگیان و باشندگان تخار نیز می‌گویند که به علت میزان بلند تهدیدهای امنیتی برخی از آوازخوانان محلی و فرهنگیان مجبور به ترک این ولایت شده‌اند.

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان

محمد صادق قاضی یکی از چهره‌های فرهنگی تخار به رادیو آزادی گفت که ساحه برای هنرمندان محلی خوان در این ولایت به کلی تنگ شده است: "اگر وضعیت به همین شکل به پیش برود هنر و به خصوص هنر موسیقی کم کم از ولایت تخار در حالت نابودی است و از بین می‌رود. برای من زیادترمعلوم شده چون برای اکثر هنرمندان شعر آماده می‌کنم و در کمپوزهم همراه شان همکاری می‌کنم، اما فعلاً خودم هم نمی‌توانم به صورت درست در ولایت تخار زندگی کنم."

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ تخار نیز می‌گویند که تهدیدهای امنیتی نه تنها برای آوازخوانان بلکه برای خبرنگاران و فرهنگیان نیز ساحه فعالیت را محدود کرده.

فاروق الله عظیمی رئیس این اداره به رادیوآزادی گفت: "در این شکِ وجود ندارد که در شرایط بدی امنیتی قرار داریم. هرقدری که مسائل امنیتی بیشتر شود، فضای کار برای هنرمندان تنگ‌تر می‌شود. این موضوعات باعث شده که آنها نتوانند به کار و فعالیت و شغل موسیقی شان به صورت خوبتر و بهتر ادامه بدهند. مسائل امنیتی تأثیر منفی بر کار و زندگی آنها داشته."

خواننده‌های محلی با برگزاری مراسم آوازخوانی و اشتراک در محافل عروسی هزینۀ زندگی خود را تأمین می‌کنند.

باشندگان ولایت‌های شمال‏شرقی کشور به صدای موسیقی این محلی‌خوان‌ها عادت کرده‌اند و در میان مردم ‌طرفداران بی‌شمار دارند.

خواننده‌های محلی می‌گویند که چندسال پیش مردم به محافل خوشی‌شان هنرمندان محلی را دعوت می‌کردند، اما حالا به دلیل فعالیت گسترده‌ای گروه طالبان علاقمندی مردم به موسیقی نیز کمرنگ شده است.

XS
SM
MD
LG