لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

اشرف غنی: حقوق اساسی خبرنگاران در گفتگوهای صلح نقض نمی‌شود


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در پیامی به مناسبت ۲۷م حوت، روز ملی خبرنگاران می‌گوید با هیچ شرایطی حقوق اساسی خبرنگاران در روند صلح نقض نخواهد شد.

احمدشاه مروت از خبرنگارانی است که در جریان همه‌گیری کرونا وظیفه خود را از دست داد و منبع درآمدش برای حمایت مالی خانواده‌اش مسدود شد.

او می‌گوید چند ماه بیکار بود و به سختی و با کمتر شدن رویدادهای کرونا در کشور، توانست در یکی از رسانه‌های دیگر کار پیدا کند.

مروت گفت: "زمانی‌که کرونا شیوع کرد، در افغانستان، تعداد زیادی از رسانه‌ها نظر به مشکلات اقتصادی که داشتند، تعداد زیادی از خبرنگاران را جواب دادند یا به رخصتی‌های بدون معاش فرستادند. این به خبرنگاران ضربه جبران‌ناپذیر بود. تعداد زیادی تا فعلا هم نتوانسته‌اند برای خود کار پیدا کنند."

آرشیف، شماری از خبرنگاران در ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، شماری از خبرنگاران در ولسی جرگه افغانستان

در یک سال گذشته ویروس کرونا شرایط کاری خبرنگاران را با چالش‌های زیاد مواجه کرد؛ از قرنطین شدن شهرها و کار از خانه گرفته، تا بیکار شدن شماری از خبرنگاران به دلیل کمبود بودجه در رسانه‌ها.

نصیر صالحی، خبرنگار دیگری است که می‌گوید به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا، بیشتر از یک ماه در خانه قرنطین بود و از خانه گزارش تهیه می‌کرد.

صالحی گفت: "خودم از کسانی‌ بودم که به ویروس کرونا مبتلا شدم. بیشتر از یک ماه در خانه بودم. در عین حال کار خبرنگاری را هم از خانه تعقیب می‌کردم. وقتی خبرنگار در خانه زندانی شود، پیش بردن کار خبرنگاری خیلی دشوار است."

افزون بر چالش کرونا، در ماه‌های اخیر تهدیدهای امنیتی هم علیه خبرنگاران افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در یک سال اخیر کشته شده‌اند.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی، یکی از خبرنگارانی است که به اثر انفجار ماین در موترش جان باخت.

الیاس داعی
الیاس داعی

مینه مهر، خبرنگار، از حکومت می‌خواهد برای تامین امنیت خبرنگاران راهکار جدی روی دست گیرد.

بانو مهر گفت: "وضعیت امنیتی خبرنگاران یکی از موضوعات پرچالشی است که خبرنگاران با آن مواجه هستند. این خودش سبب دلسرد شدن خبرنگاران از کار شان می‌شود و باعث می‌شود از کار دست بکشند. خواست ما از حکومت این است که توجه جدی در این زمینه داشتنه باشند."

بر اساس آمار کمیته مصونیت خبرنگاران و سازمان خبرنگاران بدون مرز ۳۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی زن به دلیل همه‌گیری کرونا و تهدیدهای امنیتی کار خود را از دست داده‌اند.

وحیده فیضی، مسئول بخش جنسیت این کمیته از دولت می‌خواهد که آزادی رسانه‌ها و حفظ جان آنان را به عنوان خط سرخ در مذاکرات صلح قرار دهند.

بانو فیضی می‌گوید: "خواست ما از حکومت در این مقطع حساس این است که تامین امنیت خبرنگاران را جدی بگیرد و از گروهی که برای صلح مذاکره می‌کند، این است که آزادی زنان و رسانه‌ها را خط قرمز خود قرار دهد."

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در پیامی به مناسبت در روز ملی خبرنگار، اطمینان داده است که حقوق اساسی خبرنگاران تحت هیچ‌ شرایطی در روند صلح نقض نخواهد شد.

در خبرنامه‌یی که در صفحۀ فیس بوک ارگ نشر شده است رئیس جمهور غنی از خبرنگاران و رسانه‌ها خواسته تا روی معیاری‌سازی فعالیت‌های شان تمرکز کنند.

از این روز در افغانستان در حالی بزرگ‌داشت می‌شود که چندی پیش سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارش سالانه خود نوشت که در پنج سال گذشته افغانستان یکی از مرگ‌بارترین کشورها برای کارکنان رسانه‌یی بوده است.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزدای در هلمند، یما سیاووش گوینده پیشین طلوع‌نیوز، رحمت‌الله نیکزاد خبرنگار آزاد در غزنی، ملاله میوند، شهناز رووفی، سعدیه سادات و مرسل وحیدی کارمندان تلویزیون انعکاس در ننگرهار و بسم‌الله عادل خبرنگار در ولایت غور، از خبرنگاران هستند که در پنج ماه اخیر در کشور کشته شدند.

اگرچه دولت افغانستان گفته که برخی افراد به اتهام دست داشتن در قتل‌ آن‌ها دستگیر شده‌اند، اما عاملان قتل شمار دیگر خبرنگاران تا کنون مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG