لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

تحقیق تازه: مگس‌ها‌ حشره‌هایی‌که دراوجِ ناپاکی می‌کوشند پاک بمانند


آرشیف
آرشیف

مگس‌ها بیشتر بر زباله‌ها هجوم می‌آرند، اما اغلب تلاش می‌کنند تا خود را پاک نگهدارند.

مگس حشرۀ ساده‌ای نیست که به‌نظر می‌رسد.

زمانی که به مگس‌ها نگاه می‌کنیم، اغلب در حال لمس پاها، بدن، سر و یا هم بال‌های‌شان اند و این کار را بخاطر تمیز نگهداشتن خود‌شان انجام می‌دهند.

بر اساس تحقیق نشریۀ امریکایی براید ساید، پاک نگهداشتن پا‌ها برای مگس‌ها بسیار ضروری است، در غیر آن نه تنها مگس‌ها توانایی نشستن بر روی سطوح مختلف را از دست می‌دهند بلکه نمی‌توانند غذا را هم به درستی تشخیص دهند.

در گزارش آمده که مگس‌ها خود را با پاها، بالها و حتی چشمان بی‌مژه‌شان پاک می‌کنند و اگر چیزی در بدن‌شان از چهار طرف گیرمانده باشد آن را با استفاده از دهن خود دور می‌کنند.

تحقیق نشریه امریکایی نشان می‌دهد که مگس‌ها هم مانند انسان‌ها توانایی دارند که طعم غذاها را حس کنند، مثلاً اینکه کدام غذا شیرین یا شور است و یا هم خوش‌مزه است یا بی‌مزه. به اساس گزارش، مگس‌ها طعم غذا را از طریق بال‌ها و پاهای‌شان حس می‌کنند.

آرشیف
آرشیف

اما تفاوت در این است که انسان‌ها قبل از چشیدن غذا می‌توانند از بوی آن هم لذت ببرند.

تحقیق نشریۀ امریکایی براید ساید نشان می‌دهد که حدود یکصد و پنجاه هزار نوع مگس در سرتاسر جهان وجود دارد. در صورتی که با پرنده‌ها مقایسه شوند، تنها هجده هزار و چهار صد نوع پرنده در سرتاسر جهان شناسایی شده است.

مگس‌ها با چشم‌شان خود را در برابر خطرات نگهداری می‌کنند و چشم مگس می‌تواند در یک زمان به زاویه ۳۶۰ درجه نگاه کند یعنی اگر در عقب‌شان هم چیزی باشد آنرا می‌بینند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مگس‌ها برای بقای جهان ضروری اند زیرا نه تنها نباتات را القاح می‌کنند بلکه کثافات را هم مصرف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG