لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

داوودزی: لویه جرگه درباره برگزاری انتخابات تصمیم گیرد نه‌رییس جمهور


محمدعمر‌ داوودزی نماینده ویژه رئیس جمهور برای پاکستان در مراسم رونمایی نظرسنجی در مورد نظام سیاسی افغانستان.
محمدعمر‌ داوودزی نماینده ویژه رئیس جمهور برای پاکستان در مراسم رونمایی نظرسنجی در مورد نظام سیاسی افغانستان.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور پاکستان می‌گوید که لویه جرگه باید درباره برگزاری انتخابات زودهنگام تصمیم گیرد نه‌شخص خود رییس جمهور!

محمدعمر‌ داوودزی نماینده ویژه رئیس جمهور برای پاکستان‌ می‌گوید که رئیس جمهوری حق ندارد که زمان کاری‌اش را کوتاه کند و از سمت‌اس کنار رود.

او که به روز چهارشنبه در مراسم اعلام نتایج یک نظرسنجی در کابل صحبت می‌کرد، گفت نه قانون و نه ملت این مشروعیت را داده تا قدرت از یک شخص منتخب به یک‌ شخص غیرمنتخب انتقال داده شود.

محمد عمر داوودزی روز چهار شنبه در نشست خبری گفت که اگر رئیس جمهور می‌خواهد انتخابات زودهنگام‌ برگذار شود باید لوی جرگه فرا خوانده شود.

آرشیف: لویه جرگه در کابل
آرشیف: لویه جرگه در کابل

آقای داوودزی افزود: "اگر احیانا مانده شدی خسته شدی از انتقادات از فشارها؛ لوی جرگه دایر کن از ملت اجازه بخواه‌ و بگو ملت را که ما بریم به انتخابات زودهنگام‌ یا نی، در او صورت باز‌ ما با در توافق هستیم. حالی با او گپ‌تان موافق نیستیم‌ تو به رای ملت آمدی وقت‌ات را پوره می‌کنی."

رییس جمهورغنی پس از آن از برگزاری انتخابات زودهنگام گپ زد که امریکا برای سرعت بخشیدن به روند صلح افغانستان طرحی را به حکومت افغانستان سپرد که بربنیاد گفته‌های یک منبع آگاه وزارت خارجهٔ امریکا به رادیو آزادی و شمار از رسانه‌ها «دورهٔ انتقالی» نیز در آن طرح مطرح است.

پیش از این نیز محمد اشرف غنی رئیس جمهور هنگام در نشست صحبت با جوانان تاکید کرده بود که به هرقیمتی که باشد از جمهوریت دفاع می‌کند و تنها از طریق انتخابات چوکی را برای جانشین خود رها خواهد کرد.

روز سه شنبه نیز در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ‌ نشر شده آقای غنی با تاکید بر این موضوع نوشته که اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، آماده است، اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین‌اش نیست.

اشرف غنی: یگانه راه سپردن قدرت به جانشینم انتخابات است

در همین‌حال فوزیه کوفی یک عضو هیئت مذاکره کننده حکومت در این نشست گفت که بحث روی نوعیت حکومت آینده در میز مذاکره است و از سوی مردم تصمیم گرفته می‌شود.

فوزیه کوفی یک عضو هیئت مذاکره کننده حکومت
فوزیه کوفی یک عضو هیئت مذاکره کننده حکومت

خانم کوفی افزود: "در مورد این که آیا حکومت آینده یک‌حکومت موقت خواهد بود یک‌ حکومت انتقالی خواهد بود یک توافق سیاسی خواهد بود که البته شامل باشند من مخالف از این هستم که اظهارات قبل از وقت صورت بگیرد چون اظهارات قبل از وقت موضع دو طرف را سخت‌تر می‌سازد و بحث‌ها را پیچیده‌تر می‌سازد جای توجه روی این مسأله در میز مذاکره و توسط خود مردم‌ افغانستان است."

این‌ گفته‌ها در حالی است که بربنیاد نظرسنجی که از سوی‌ نهاد "خانه‌ی صلح و مردم‌سالاری" صورت گرفته و در آن با بیش از ۳۷ هزار تن در ۳۴ ولایت گفت‌وگو شده، ۹۲ اعشاریه ۲ درصد افراد در این سروی خواهان ادامه‌ مذاکرات صلح مشروط به تامین آتش‌بس هستند‌.

همچنین در این نظر سنجی آمده که ۸۳ اعشاریه ۶ درصد نظام جمهوری و قانون اساسی را خط سرخ خود می‌داند و اما ۷ اعشاریه ۹ درصد دید مخالف دارند.

از سویی هم اما طالبان این نظرسنجی را بی‌اساس می‌داند، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت این چنین نظرسنجی‌ها جنبه تبلیغاتی دارد و در آن دیدگاه مردم‌ افغانستان در نظر گرفته نمی‌شود.

این که آیا پیش از این چنین نظرسنجی از سوی این نهاد انجام شده یا نه هنوز روشن نیست و نیز چگونگی درستی این نظر سنجی به گونهٔ مستقل از سوی رادیو آزادی تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG