لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

واکنش کوریای شمالی بر از سرگیری مذاکرات با امریکا؛ واشنگتن سیاست خصمانه‌اش را تغییر دهد


تسلیهات هسته‌ای کوریای شمالی
تسلیهات هسته‌ای کوریای شمالی

چوئه سان هوی، معاون اول وزیر خارجه کوریای شمالی موقف کشورش در رابطه به از سرگیری مذاکرات در مورد برنامه‌های اتومی آن کشور را روشن کرد.

او امروز (۱۸ مارچ) گفت، تا زمانی که به گفته او ایالات متحده سیاست خصمانه خود در برابر این کشور را تغییر ندهد، هیچ نوع مذاکراتی ممکن نخواهد بود.

سان هوی افزود از این‌رو کوریای شمالی تلاش امریکا را در این رابطه در ‌آینده هم نادیده خواهد گرفت.

این سخنان معاون اول وزارت خارجه کوریای شمالی چند ساعت قبل از آن نشر شد که وزیران خارجه و دفاع امریکا با همتایان کوریای جنوبی خود در سئول پایتخت آن کشور در رابطه با برنامه‌های اتومی کوریای شمالی صحبت می‌کنند.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی در حال دیدن از تسلیهات اتومی این کشور
کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی در حال دیدن از تسلیهات اتومی این کشور

چوئه همچنان موقف اداره رئیس جمهور امریکا جو بایدن را در رابطه با تهدید کوریای شمالی سخنان بی اساس و میان تهی خوانده. او پیشنهاد مذاکرات را هم فریبی برای به تاخیر انداختن زمان خواند.

تلاش‌های دپلوماتیک در رابطه با سلاح اتومی کوریای شمالی از دوسال به این سو در حال رکود قرار دارد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق امریکا کوشش کرد که با کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی روابط شخصی بر قرار کند، اما در رابطه با محو اسلحه اتومی این کشور نتوانست پیشرفت کند.

در اوایل همین هفته زمانی که انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا و لوید آستن وزیر دفاع این کشور برای صحبت با همتایان خود به جاپان رفتند، خواهر کیم تهدید کرد که تماس‌ها با کوریای جنوبی را قطع می‌کنند و تمرینات مشترک نظامی امریکا و کوریای جنوبی را تحت تنقید قرار داد.

بلینکن در اوایل همین هفته گفت که واشنگتن از اواسط ماه فبروری به این‌سو از چندین چینل مختلف خواسته با کوریای شمالی تماس بگیرد، اما پاسخی بدست نیاورده است.

بلینکن و آستین در جریان سفر خود به عاری شدن کامل شبه جزیره کوریا از اسلحه اتومی تاکید کرده‌اند.

ملاقات انتونی بلینکن با وزیر دفاع کوریای جنوبی
ملاقات انتونی بلینکن با وزیر دفاع کوریای جنوبی

آن‌ها در جریان این سفر تلاش دارند یک جبهه واحد علیه کوریای شمالی مجهز با سلاح اتومی و چین که سیاست تهاجمی آن هر روز بیشتر می‌شود را تشکیل دهند.

اداره رئیس جمهور بایدن تلاش دارد که ارزیابی پالیسی در رابطه با کوریای شمالی را تکمیل کند که احتمال افزایش فشار بر کوریای شمالی و همچنان تلاش‌های دپلوماتیک را در بر می‌گیرد.

انتونی بلینکن در ملاقات خود با چونگ اوی یونگ Chung Eui-yong دیروز ۱۷ مارچ گفت ایالات متحده و متحدان آن‌ها برای خلع سلاح اتومی کوریای شمالی کار می‌کنند و پامال شدن سیستماتیک حقوق بشری مردم کوریای شمالی را توسط حکومت آن نکوهش کرد.

XS
SM
MD
LG