لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

اداره ادویه اروپا: واکسین استرازینیکا مصون و موثر است


واکسین استرازینیکا
واکسین استرازینیکا

ادارۀ کیفیت دوا در اروپا (EMA) می‌گوید که واکسین استرازینیکا علی‌رغم برخی گزارش‌ها از موارد لخته شدن خون مصون و موثر است.

این اعلان روز پنج‌شنبه (۱۸ مارچ) بعد از آن شد که چندین کشور استفاده از این واکسین ضد کرونا را مورد تعلیق قرار دادند.

ایمر کوک رئیس ادارۀ کیفیت دوا در اتحادیۀ اروپا هنگام اعلان نتایج بازنگری این واکسین گفت: "کمیته موظف به نتیجه‌گیری علمی آشکاری دست یافته است."

او افزود که این یک واکسین مصون و موثر است و مردم را دربرابر ویروس کرونا حفاظت می‌کند.

ولی ادارۀ کیفیت دوا در اروپا این را هم گفت که آن‌ها رابطه میان موارد از لخته شدن خون و این واکسین را به صورت قاطع رد نمی‌کنند و برای دانستن این مشکل تحقیقات بیشتری به راه انداخته شده است.

تطبیق واکسین استرازینیکا بر یک شهروند اوکراین
تطبیق واکسین استرازینیکا بر یک شهروند اوکراین

گزارش‌ها از موارد لخته شدن خون در چندین کشور سبب شد که تطبیق این واکسین متوقف و تلاش واکسیناسیون در اتحادیۀ اروپا کُند شود.

ادارۀ کیفیت دوا در اتحادیه اروپا این واکسین را در ماه جنوری گذشته تائید کرد.

از جملۀ ۵۰ میلیون نفر که واکسین استرازینیکا برای‌شان تطبیق شده حداقل ۳۰ نفر با مشکل لخته شدن خون دچار شده‌اند.

سازمان صحی جهان گفت که کارشناسان هنوز در حال ارزیابی معلومات بدست آمده اند ولی توصیه کرد که تطبیق این واکسین ادامه یابد.

لخته‌های خون در بازو، پاها و جاهای دیگر بدن امکان دارد به قلب، اعصاب و شش‌ها انتقال یابد و سبب سکته، حمله‌های قلبی و دیگر عوارض مرگبار شود.

سازمان صحی جهان روز چهارشنبه گفت که مزایای واکسین استرازینیکا بیشتر از خطرهای احتمالی آن است.

آرشیف، بیمار ویروس کرونا
آرشیف، بیمار ویروس کرونا

وزارت صحت عامۀ اسپانیا در عین روز گفت که یک نفر در اثر سکتۀ مغزی که ناشی از خونریزی داخلی بود و فرد دوم در نتیجۀ لخته شدن خون در بطن درگذشتند. هر دو در ۱۶ روز پیش واکسین شده بودند.

به شمول این دو واقعه، وزارت صحت اسپانیا در میان یک میلیون نفری که واکسین استرازینیکا به آن‌ها تزریق شده، سه مورد مشکوک دیگر را نیز ثبت کرده است.

ازسوی دیگر، وزارت صحت عامۀ ناروی روز دوشنبه گذشته گفت یک کارمند صحی بعد از این که واکسین استرازینیکا برایش تطبیق شد در اثر خونریزی مغزی درگذشت ولی هیچ ارتباط مستقیم با واکسین دریافت نشده است.

XS
SM
MD
LG