لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

ارگ مراسم رسمی جشن نوروز سال ۱۴۰۰ به گونه ویژه برگزارمی‌شود


آمادگی‌ها برای تجلیل از جشن نوروز در ولایت هرات
آمادگی‌ها برای تجلیل از جشن نوروز در ولایت هرات

حکومت افغانستان گفته که مراسم رسمی جشن نوروز سال ۱۴۰۰ به گونه ویژه در ارگ ریاست جمهوری برگزارمی‌شود.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته که جشن نوروز با مراسم ویژه با حضور مقامات بلندپایه حکومت و سفیران حوزه نوروز در ارگ برگزارمی‌شود.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیوآزادی گفت: «سال نو با مراسم ویژه و متفاوت در ارگ برگزار می‌‌شود. رئیس جمهور در مراسم جشن نوروز شرکت می‌کند. سفیران حوزه نوروز هم دعوت می‌شوند. [این جشن] در تمام کشور با مراسم ویژه برگزار می‌شود.»

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری

آقای مینه‌پال افزود که جشن نوروز با برافراشتن جهنده سخی در مزارشریف، کابل و برخی ولایات دیگر نیز تجلیل می‌شود.

مراسم جشن نوروز در سال‌های گذشته با حضور مقام‌های بلندپایه حکومتی در شهر مزارشریف برگزار می‌شد، اما امسال به نظر می‌رسد که مراسم حکومتی جشن نوروز محدود به مراسم رسمی در ارگ خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که در مراسم نوروز در مزارشریف، که بزرگترین مراسم نوروزی در افغانستان شمرده می‌شود، از مقامهای بلندپایه دولتی چه کسانی شرکت خواهند کرد.

مراسم افراشتن جهنده در شهر مزار شریف
مراسم افراشتن جهنده در شهر مزار شریف

این در حالی است که افغانستان از ماهها پیش با افزایش خشونت و ناامنی روبه‌رو بوده است. جنگ و درگیری میان نیروهای حکومتی و گروه‌های مخالف مسلح در گوشه و کنار کشور ادامه دارد.

اما وزارت داخله می‌گوید برای برگزاری جشن نوروز تدابیر ويژه امنیتی اتخاذ شده و این وزارت به تمام بخش‌های امنیتی دستور داده که جشن نوروز تأمین کنند.

احمدضیا ضیا، معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت: «وظایف نیروهای پولیس بخاطر تامین امنیت جشن سال نو و میله نوروز به گونه فوق‌العاده می‌باشد. کشور و همچنین محلاتی که در آن جا مردم تجمع می‌کنند، زیر پوشش شدید نیروهای امنیتی و کشفی قرار دارد. ما از هموطنان خود می‌خواهیم که بدون تشویش و نگرانی روزهای سال نو را تجلیل و در جشن نوروز شرکت کنند.»

با آنکه از نوروز در کشورهای چون افغانستان، ایران، ترکیه و برخی کشور های آسیای میانه از دیر سال بدینسو تجلیل می‌شود، اما حالا این روز به یک جشن جهانی مبدل شده است.

جشن نوروز در ایران
جشن نوروز در ایران

سازمان ملل متحد چند سال قبل نوروز را شامل میراث های فرهنگی جهان ساخته است

جشن نوروز نه تنها در افغانستان بلکه در ایران، تاجیکستان و بیشتر کشورهای آسیای میانه، قفقاز و بالکان به عنوان یک جشن باستانی تجلیل می‌شود. بیش از سه‌صد میلیون نفر در سراسر جهان نوروز را جشن می‌گیرند.

از سال ۱۳۸۸ سازمان ملل جشن نوروز را به عنوان "روز جهانی نوروز" به رسمیت شناخت و در تقویم رسمی خود جای داد.

XS
SM
MD
LG