لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

ایندیپندنت: غنی دو وزیر را مقرر، اما شریک قدرت را عصبانی می‌کند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • ایندیپندنت

ایندیپندنت چاپ بریتانیا مطلبی را تحت عنوان "رئیس جمهور افغانستان دو وزیر را مقرر، اما شریک قدرت را عصبانی می‌کند" نشر کرده، در بخشی از آن می‌نویسد، تغییر دو عضو اصلی کابینه توسط محمد اشرف غنی واکنش شدید شریک قدرتمند او عبدالله عبدالله را برانگیخته است.

ایندیپندنت می‌نویسد، این اختلاف در شرایطی رخ می‌دهد که فشارهای ایالات متحده امریکا برای صلح با طالبان در حال افزایش است.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در ۲۰ ماه می سال گذشته در مورد تقسیم قدرت توافق کردند. این توافق دو ماه بعد از اعلام پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری سپتمبر ۲۰۱۹ صورت گرفت.

به اساس توافق، اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان شدند و به آقای عبدالله صلاحیت تعیین نصف وزرای کابینه داده شد.

رئیس جمهور اشرف غنی روز جمعه، مسعود اندرابی وزیر داخلۀ را برکنار کرد و حیات‌الله حیات را به جای او به حیث سرپرست این وزارت گماشت و جنرال یاسین ضیا را به حیث سرپرست وزارت دفاع تعیین کرد.

روزنامۀ ایندیپندنت می‌نویسد، در مورد این تغییرات چیز‌های کم گفته شده، اما این اقدام عبدالله عبدالله را عصبانی ساخته است. آقای عبدالله روز شنبه در اعلامیه‌ای گفت، در شرایط فعلی این تصمیم به زیان منافع کشور بوده، قابل قبول نیست.

به نوشتۀ ایندیپندنت، این تغییرات در حالی صورت گرفته که ضرب‌الاجل اول ماه می نزدیک شده و همه نیروهای امریکایی به اساس توافق‌نامۀ دوحه با طالبان، افغانستان را ترک می‌کنند.

روزنامۀ ایندیپندنت می‌نویسد، احتمال دارد، این تغییر در کابینه نشانه از مقاومت رئیس جمهور غنی در برابر فشارهای ایالات متحدۀ امریکا و همچنان حمایت روزافزون از حکومت موقت، باشد

  • انلاین پولتیکو

نشریۀ امریکایی انلاین پولتیکو در مورد دیدگاه جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد ماموریت نظامی آن کشور در افغانستان مطلب تحلیلی را به نشر رسانیده، می‌نویسد.

جوبایدن در یک نشست خصوصی در سال ۲۰۱۰ میلادی با ریچارد هولبروک که در آنزمان فرستادۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان و پاکستان بود در مورد اینکه اگر امریکایی از افغانستان خارج شوند به حقوق زنان افغان که بعد از سرنگونی طالبان به آن دست یافته اند، آسیب خواهد رسید، شدیداً واکنش نشان داد.

به نوشتۀ پولیتیکو، آقای بایدن در آنزمان گفته بود، پسرش را دوباره به آنجا نمی فرستد تا به خاطر حقوق زنان جانش را به خطر بیندازد. به گفتۀ آقای بایدن، این عمل کارا نبوده و چیزی نیست که آنها برای آن در افغانستان حضور دارند.

نشریۀ انلاین پولتیکو می‌نویسد، این اظهارات آقای بایدن به اساس یاداشت‌های ریچارد هولبروک بعد از مرگ او در کتاب"مرد ما" توسط جورج پکر چاپ شده است.

جورج پکر از قول ریچارد هولبروک در کتاب "مرد ما" نوشته که جوبایدن، موضع واضح و ساده گرفت، اینکه باید از افغانستان خارج شد.

به نوشتۀ پولیتیکو، اینک با گذشت یک دهه، جوبایدن این فرصت را بدست آورده است، ولی تا هنوز برنامۀ آقای بایدن برای آینده ۲۵۰۰ عسکر امریکایی مستقر در افغانستان، مشخص نیست.

نشریۀ انلاین پولتیکو می‌نویسد، اما باید جوبایدن به زودی تصمیم‌اش را بگیرد، فقط شش هفته تا اول ماه می باقیمانده که به اساس شرایط توافقنامۀ ۲۹ فبروری سال گذشته بین ادارۀ رئیس جمهور سابق دونالد ترمپ و طالبان، باید نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند.

به نوشتۀ پولیتیکو، اما با وصف تلاش‌های جوبایدن در جریان مبارزات انتخاباتی برای ایجاد تفاوت شدید بین سیاست خارجی دونالد ترمپ و سیاست او، نشانه هایی وجود دارد که در نهایت، احتمال دارد جوبایدن رویکرد مشابه و کمتر آشفته را دنبال کند.

XS
SM
MD
LG