لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

برگزاری مراسم ویژه نوروز ۱۴۰۰ در ارگ و مزارشریف


آرشیف، زیارت سخی در شهر کابل
آرشیف، زیارت سخی در شهر کابل

امروز آغاز سال ۱۴۰۰ و اولین روز قرن ۱۵هجری شمسی می‌باشد. از سده نو در افغانستان در یک زمانی جشن گرفته می‌شود که این کشور در یک سال گذشته شاهد افزایش خشونت بود و شیوع ویروس کرونا هم مردم را نگران ساخته است. اما با وجود تهدیدهای امنیتی و ترس از ویروس کرونا هزاران افغان امروز یکشنبه (اول حمل ۱۴۰۰) در مراسم جشن باستانی نوروز اشتراک می‌کنند.

مقامات افغان از تدابیر شدید امنیتی در شهرها و ولایات افغانستان در این روز خبر می‌دهند.

در سال‌های گذشته مرکز تجمع مردم برای تجلیل از این روز شهر مزارشریف و زیارتگاه منسوب به حضرت علی بود. اما امسال این جشن با مراسم خاص در ارگ ریاست جمهوری تجلیل می‌شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "سال نو با مراسم ویژه و متفاوت در ارگ برگزار می‌شود. رئیس جمهور در مراسم جشن نوروز شرکت می‌کند. سفیران حوزه نوروز هم دعوت می‌شوند. این جشن در تمام کشور با مراسم ویژه برگزار می‌شود."

برای تجلیل از این روز مقامات امنیتی در کابل و ولایات دیگرافغانستان از تدابیر شدید امنیتی سخن می‌گویند.

در آستانه نوروز مقامات امنیتی خبر دادند که یک موتر مملو از مواد انفجاری را شب گذشته در ساحه ارغندی کابل کشف و خنثی کرده اند.

احمد ضیا ضیا معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان در مورد تدابیر امنیتی به رادیو آزادی چنین گفت: "تمام محلاتی که در آنجا تجمعات مردم می‌باشد و جشن نوروز برگزار می‌شود زیر پوشش شدید امنیتی و کشفی نیروهای پولیس قرار دارد. ازهموطنان خود می‌خواهیم که بدون نگرانی و تشویش، روزهای سال نو را تجلیل کنند و در جشن نوروز اشتراک کنند."

اما تجلیل در ارگ ریاست جمهور برای مردم دلیل نشده که از اشتراک در مراسم این جشن باستانی در مزارشریف صرف‌نظر کنند.

زیارت منسوب به حضرت علی خلیفه چهارم مسلمان‌ها در ولایت بلخ
زیارت منسوب به حضرت علی خلیفه چهارم مسلمان‌ها در ولایت بلخ

مقامات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ به رادیو آزادی گفته اند که در این جشن چهارنیم هزار نفر در زیارتگاه روضه منسوب به حضرت علی جمع می‌شوند که در بین آن‌ها دیپلومات‌های کشورهای آسیای مرکزی که در بلخ مقیم هستند شامل اند.

در بلخ هم تدابیر امنیتی جدی اتخاذ شده. عادل‌شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ می‌گوید که تدابیر امنیتی آنها بی‌سابقه است و آن‌ها پنج کمربند امنیتی را در گرد و اطراف شهر مزارشریف ایجاد کرده اند و اپارتمان‌های اطراف روضه یک - یک بازرسی می‌شود و زیر نظر قرار دارند.

آرشیف
آرشیف

او گفت: "ما امسال با تدابیر خاص امنیتی این مراسم را برگزار می‌کنیم و از مردم عزیزمان و مهمانانی که به شهر مزارشریف تشریف می‌آورند خواهشمند هستیم در صورت هر نوع موارد مشکوک، پولیس بلخ را در تامین امنیت جشن باستانی نوروز کمک و یاری رسانند."

آقای عادل افزود که شماره‌های عاجل تلفون‌های پولیس و امنیت چاپ و از طرق مختلف بدسترسی مردم گذاشته شده تا در صورت ضرورت به آن تلفون کنند. او مکرراً از مردم خواسته است که در صورت مشاهده موارد مشکوک فوراً مقامات امنیتی را مطلع بسازند، زیرا به گفته او در گذشته همکاری مردم در چنین موارد بسیار مفید واقع شده است.

XS
SM
MD
LG