لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

آغاز عملیات نظامی بر ضد علیپور؛ وزارت دفاع: ۱۲ فرد مسلح غیر مسئول کشته شدند


آرشیف، قطار موترهای نیروهای افغان
آرشیف، قطار موترهای نیروهای افغان

وزارت دفاع افغانستان تأیید می‌کند که بعد از سقوط هلیکوپتر اردوی ملی در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک، برضد عبدالغنی علیپور قوماندان محلی عملیات آغاز شده است.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع شام روز شنبه به رادیو آزادی گفت این عملیات دیروز شنبه (۳۰ حوت) آغاز شده و در جریان آن به جنگجویان علیپور تلفات وارد شده است: "عملیاتی را که نیروهای اردوی ملی بالای محلات اخاذی و همچنان پوسته‌های باجگیری افراد مسلح غیرمسئول و شورشیان وابسته به علیپور در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک راه اندازی کرده اند در این حملات تا ایندم ۱۲ تن کشته شده و شش تن از افراد مسلح غیر مسئول زخمی شده اند."

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان نگفت که این عملیات تا چه وقت ادامه خواهد داشت، اما قبل از این یک تعداد از مقام‌های افغان بشمول یاسین ضیا سرپرست وزارت دفاع گفته اند که اردوی ملی انتقام سقوط هلیکوپتر را خواهند گرفت.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان روز شنبه (۳۰ حوت) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت علیپور و جنگجویان خودسر وی در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک مانع انفاذ قانون می‌شوند، بر قوای امنیتی و دفاعی حمله می‌کنند و به گفته او بین علیپور و طالب هیچ تفاوتی نیست.

درهمین حال محمد محقق مشاور رئیس جمهور افغانستان از حکومت خواسته که در استفاده قوه عجله نکند تا به گفته او به مردم ملکی در منطقه زیان نرسد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع شام روز شنبه به رادیو آزادی گفت در عملیات‌ آغاز شده به افراد ملکی آسیبی نرسیده است.

در یک ویدیویی که توسط یک منبع امنیتی به رادیو آزادی فرستاده شده بدنه ویران شده هلیکوپتری دیده می‌شود که شب چهارشنبه در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک سقوط داده شد.

علیپور در یک پیام صوتی خواسته سقوط هلیکوپتر توسط افرادش را توجیه کند. او افراد خود را "قوای مقاومت" خوانده و گفته است که مبارزه وی علیه بی عدالتی ادامه خواهد یافت: "وضعیت جنگی که پیش می‌آید، یا طیاره سقوط می‌کند، یا نفر کشته می‌شود یا تانک و خانه آتش می‌گیرد. این یک چیز معمول است."

در حادثه سقوط هیلیکوپتر ۹ تن از جمله چهار پیلوت نظامی و ۵ تن از منسوبین امنیتی کشته شدند.

اجساد ۴ پیلوت وزارت دفاع "عبدالکریم رحیمی، فضل وهاب امیری، محمد انورعمر و محفوظ نیکزاد" که در این حادثه جان دادند روز جمعه در کابل بخاک سپرده شد.

عبدالغنی علیپور در ماه قوس سال ۱۳۹۷ به اتهام فعالیت‌های خودسر نظامی دستگیر شد، اما بعداً به حمایت سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری رها گردید.

XS
SM
MD
LG