لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

اتحادیه اروپا بالای چهار مقام بلند پایه چینی تحریم وضع کرد


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا، به دلیل نقض حقوق بشر علیه جامعه اویغور عمدتا مسلمان ایالت شینجین، تعزیراتی بر چهار مقام چینی وضع کرد.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر گزارش‌های مستندی در مورد کار اجباری، شکنجه، کنترل شدید و سرکوب مسلمانان اویغور منتشر کرده‌‌اند.

طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، دست‌کم یک میلیون نفر از جامعه اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در ایالت شینجین چین بازداشت شده و در کمپ ها نگهداری می‌شوند.

ایغورها در ایالت شینجین چین
ایغورها در ایالت شینجین چین

جریدهٔ رسمی اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه (۲۲ مارچ) منع سفر و انجماد دارایی‌های چِنِ مِنگ گوو مدیر عمومی بیروی امنیتی و نائب حکومت مردم ایالت خودمختار اویغور در شینجین، ژوهی لون معاون مجلس نمایندگان و همچنان وانگ منگشان و وانگ جون ژانگ دو مقام بلند پایه در اداره ایالت شینجین چین را، فهرست کرده است.

جریده رسمی نوشته که چین به دلیل "بازداشت‌های خودسرانه و رفتار تحقیرآمیز با اویغورها و اقلیت‌های مسلمان دیگر و همچنین نقض سیستماتیک آزادی مذهبی مردم و عقاید آن‌ها" مقصر شناخته شده است.

اتحادیه اروپا همچنان گفته که بیروی عمومی امنیتی شینجین چین هم هدف تعزیرات بوده و به گفته جریده رسمی این اتحادیه، این نهاد به تطبیق همهٔ سیاست‌ها در ارتباط به مسایل امنیتی به شمول مدیریت مرکزهای کمپ‌ها متهم است.

پیکنگ هم در اقدام تلافی جویانه، فورا بر ده مقام و چهار نهاد اتحادیه اروپا تحریم وضع کرد که به صدمه جدی به حاکمیت و منافع چین در ارتباط به ایالت شینجین متهم شده است.

وزارت خارجه چین همچنان در اعلامیه از اتحادیه اروپا خواسته که «اشتباه خود را تصحیح» کند و در امور داخلی چین مداخله نکند.

آرشیف، آموزش جوانان ایغور در کمپ‌ها در چین
آرشیف، آموزش جوانان ایغور در کمپ‌ها در چین

چین که هرگونه تخطی از حقوق بشر در شینجین را رد کرده، می‌گوید که در کمپ‌های مسلکی برای اویغورها آموزش حرفوی در بارهٔ مبارزه با تندروی و افراطگرایی آموزش داده می‌شود.

این اولین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین از زمان تحریم تسلیحاتی این اتحادیه در سال ۱۹۸۹ پس از سرکوب مخالفان حکومت در «میدان تیان آن من» پکنیگ است.

همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به این تدابیر مجازاتی چین توافق کردند.

XS
SM
MD
LG