لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

فارن پالیسی: ماندن و نه ماندن در افغانستان گزینهٔ سیاسی نیست


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

برخی روزنامه‌های جهان در مورد جنگ و صلح افغانستان نوشته اند.

  • واشنگتن ایگزمینر

واشنگتن ایگزمینر در بخشی از مطلبش به نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو توجه کرده.

نویسنده به این باور است که اشتراک کنندگان در یک مورد کلیدی پاسخ قطعی از ایالات متحده در نخواهند یافت: این که آیا جوبایدن رئیس جمهور امریکا به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دستور خواهد داد یا اینکه ضرب‌الاجل خروج نیروها را تمدید خواهد کرد.

ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در ماه فبروری پارسال با طالبان در دوحۀ قطر به توافق رسیده بود. طبق آن، تمامی نیروهای امریکایی باید تا اول ماه می از افغانستان بیرون شوند. اما شرطش آن است که طالبان به وعده‌های‌شان در کار مبارزه با تروریزم وفا کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو هم به روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین به رادیو آزادی گفت که طالبان باید ثابت کنند که حمایت از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان را متوقف کرده‌اند. ناتو هنوز در مورد خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده.

طالبان پیوسته از ادارۀ بایدن خواسته اند که توافق دوحه را به گونه‌ای کامل عملی کند. اما بایدن در گفت‌وگوی تازه‌اش با ‌ای بی‌سی نیوز گفته که خروج تمامی نیروها از افغانستان تا اول ماه می ممکن ولی دشوار خواهد بود.

  • فارن پالیسی

فارن پالیسی در مطلبی نوشته که ماندن یا نماندن در افغانستان گزینۀ سیاسی نیست.

در بخشی از مطلب مشرح، نویسنده پیشنهاد کرده که ادارۀ بایدن باید خطرهایی فرا روی نیروهای امریکایی و شهروندان آن کشور را خوب بسنجد.

نویسنده گفته، باید ارزیابی شود که سرانجام راهی برای پیشرفت در جنگ ۲۰ ساله وجود دارد یا این که می‌توان با خروج نیروها به پیروزی رسید.

پرسش دیگر نویسنده این است که آیا می‌شود با نگهداشتن تعداد اندک نیروها در افغانستان به اهداف امریکا در منطقه نایل آمد در حالی که از دید او حضور گسترده در افغانستان بر وفق مراد نبود.

حال همه چشم ها دوخته شده به تصمیم نهایی جوبایدن. او چهارمین رئیس جمهور امریکاست که با معضل جنگ افغانستان رو به روست.

دیده شود که تا اول ماه می یعنی بیش از یک ماه دیگر سرنوشت حضور ۲۵۰۰ سرباز امریکا در افغانستان چگونه رقم خواهد خورد و آیا طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا در آنکشور به پایان خواهد رسید یا که همچنان ادامه خواهد یافت؟

XS
SM
MD
LG