لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

یوناما خواستار کاهش خشونت و حمایت جهانی از تلاش‌های صلح افغانستان شد


آرشیف، یک سرباز افغان در جریان عملیات نظامی
آرشیف، یک سرباز افغان در جریان عملیات نظامی

سازمان ملل بار دیگر از ادامه درگیری در افغانستان نگرانی کرده و خواستار کاهش خشونت شده است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه این سازمان در افغانستان، در گزارش سالانه خود در مورد افغانستان به شورای امنیت از طرف‌های درگیر جنگ خواسته که بی‌درنگ به درگیری پایان دهند.

خانم لاینز در این گزارش که سه‌شنبه در نشست شورای امنیت ارائه کرد، از جامعه جهانی خواست که باید حمایت و تشویق خود را برای تلاش‌های صلح در افغانستان افزایش دهد.

در این گزارش آمده که حقوق و مشارکت زنان، جوانان، قربانیان جنگ و اقلیت‌ها در آن ثابت بماند.

رئیس یوناما در گزارش خود افزوده که خشونت هنوز هم در افغانستان زیاد است و از زمان آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان خشونت‌ها نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

او از کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل و امریکا خواسته که برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان و پایان دادن به جنگ تلاش کنند.

اما دواخان مینه‌پال، سخنگوی معاون رئیس جمهوری افغانستان گفته که اگرچه طالبان پس از توافق‌نامه دوحه هیچ بهانه‌ای برای جنگ ندارند، اما این گروه همچنان به خشونت ادامه می‌دهد: ‎"پس از توافق‌نامه دوحه، مردم انتظار داشتند که طالبان این جنگ را متوقف کنند، جنگی که هیچ مشروعیت و هیچ بهانه دیگری ندارد، اما طالبان برعکس جنگ را شدت بخشیده‌اند و اکنون فقط در برابر مردم و نظام افغانستان می‌جنگند." ​دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان بارها خواستار راه‌حل مسالمت‌آمیز و سیاسی برای پایان جنگ شده و تأکید کرده است که بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور باید مسئولانه باشد.

طالبان گفته‌اند که جنگ و عملیات خود را در مقایسه به گذشته کاهش داده‌اند.

‎ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که همه سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد باید برای پایان جنگ فشارها را برای بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان بیشتر کنند.

‎از سوی دیگر، ماهر مومند، عضو دیدبان جهانی حقوق بشر، به رادیو آزادی گفت که طرف‌های درگیر برای جلوگیری از قربانی شدن زنان و کودکان آتش‌بس کنند: "امید ما این است که در ماه‌های اخیر در افغانستان، جایی که انفجار ماین‌های مقناطیسی، قتل‌های هدفمند، خشونت در برابر زنان، آماج قرار دادن روزنامه‌نگاران افزایش یافته و اوضاع بدتر شده است، وضعیت بزودی تغییر کند و مردم به همه خدمات دسترسی پیدا کنند و افغانستان دیگر شاهد جنگ نباشد."

ماهر مومند
ماهر مومند

پنج روز پیش، در ۱۸ مارچ، باربرا لی و كین بك، اعضای کانگرس امریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، از او خواستند که تا ماه می همه نیروهایش را از افغانستان بیرون کند و بی‌درنگ به جنگ در این کشور پایان دهد.

خانم لی و آقای کین بک در این نامه نوشتند که میلیاردها دالر برای جنگ در افغانستان هزینه شده و هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در بخشی از نامه این دو عضو کانگرس امریکا به جو بایدن آمده: "ایالات متحده موافقت کرده است که نیروهای خود را در کمتر از ۵۰ روز از افغانستان خارج کند. تصمیم برای تمدید مأموریت نظامی در افغانستان، سربازان امریکایی را در معرض "خطر بی‌سابقه و غیرضروری" قرار داده و در دستیابی به اهداف صلح و عدالت در افغانستان ناکام خواهد ماند."

این در حالی است که طالبان در نامه‌ای جدید به امریکا پیشنهاد آتش‌بس سه ماهه را مطرح کرده‌.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز شنبه به رادیو آزادی گفت كه این طرح باعث كاهش عملیات همه طرف‌های درگیری خواهد شد، مشروط به این که نیروهای خارجی بر بنیاد توافق این گروه و امریکا در مهلت تعیین شده از افغانستان بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG