لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

یواس‌ای تودی: نیروهای امریکایی باید در موعد تعیین شده افغانستان را ترک کنند


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

روزنامه امریکایی یو. اس. ای تودی تحت عنوان"ما نمی توانیم در افغانستان موفق شویم و بهترین اقدام بایدن اینست که تا اول ماه می، موعد تعیین شده توسط ترمپ از آنجا خارج شود" مطلب را نشر کرده، می نویسد:

به اساس موعد تعیین شده و طبق توافقنامه که توسط زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریكا برای صلح افغانستان با طالبان امضا شد، قرار است جنگ امریكا در افغانستان به تاریخ اول ماه می، پایان یابد.

به نوشته روزنامه، زلمی خلیلزاد توسط ادارۀ رئیس جمهور سابق دونالد ترمپ به حیث نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان تعیین شده بود و ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن او را در موقفش حفظ کرده است.

یو اس ای تودی می‌نویسد، اگر موعد تعیین شده در این توافقنامه رعایت شود، طولانی ترین جنگ ایالات متحده امریکا درست چند ماه قبل از بیستمین سالگرد آغاز آن، به پایان می‌رسد. مشروط بر آنکه طالبان به وعده های مبارزه با تروریزم وفا کرده باشند.

طالبان بر تطبیق کامل این توافقنامه تاکید دارند، اما میزان خشونت‌ها تا هنوز هم در افغانستان کاهش نیافته است.

روزنامه این پرسش را مطرح می‌کند، آیا موعد تعیین شده رعایت خواهد شد؟

در ادامه آمده که، رئیس جمهور جو بایدن، موعد تعیین شده برای خروج عساکر امریکایی از افغانستان را "دشوار" خوانده است. طوریکه اخیراً آشکار شد، حضور امریكا در افغانستان عمیق تر از آن است كه قبلاً تصور می‌شد، به این معنی كه تداركات خروج عساکر امریکایی از افغانستان اندكی پیچیده تر از آنچه خواهد بود که قبلاً پیش‌بینی شده است.

مجلۀ امریکایی نیوزویک نیز مطلبی را در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد: ایالات متحده امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی برای به عدالت کشاندن اسامه بن لادن و شبکۀ القاعده به افغانستان رفت.

به نوشتۀ نیوزویک، اینک حدود ۲۰ سال می‌شود که امریکا در افغانستان است، حدود یک دهه قبل اسامه بن لادن کشته شد و حتی خیلی وقت از موعدی گذشته که باید امریکایی ها افغانستان را ترک می‌کردند.

نیوزویک می‌نویسد، تهدیدهای تروریستی برای ایالات متحده به یقین که همچنان وجود دارد و باید به اقدامات لازم برای جلوگیری و دفاع در برابر حملات تروریستی ادامه داده شود.

اما در ادامه آمده که نمی‌توان به استقرار نامحدود و برای ده‌ها سال در افغانستان، عراق و یا در هر کشور دیگر که در آن یک سازمان تروریستی وجود دارد، ادامه داد.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا دیروز سه‌شنبه در بروکسل در پاسخ به یک سوال در مورد هرگونه خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: "بررسی گزینه های ایالات متحده هنوز هم ادامه دارد" و او در این مورد با متحدان امریکا گفت‌وگو و مشورت می‌کند.

XS
SM
MD
LG