لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

وزرای خارجه ناتو متعهد به دفاع در برابر اقدامات خارجی و گسترش روابط شدند


نشست ناتو در بروکسل
نشست ناتو در بروکسل

وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو که دیروز سه‌شنبه در بروکسل پایتخت بلجیم دیدار کردند بار دیگر بر تعهد خود در دفاع از همدیگر در برابر اقدامات خارجی تاکید کردند و تعهد سپردند که روابط بین اروپا و امریکایی شمالی را گسترش دهند.

آنها در ختم جلسه دیروز با نشر اعلامیه‌ای مشترک گفتند که هدف از دیدار شان تاکید بر ادامه روابط امریکایی شمالی و اروپا در دو طرف اقیانوس اطلس است.

در این نشست بر علاوه انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا همۀ اشتراک کننده‌ها روی دفاع مشترک که در ماده پنجم توافق‌نامه تاسیس ناتو ذکر شده تاکید کردند که براساس آن حمله بر یک عضو این پیمان به مثابه حمله بر تمامی اعضای آن تلقی خواهد شد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

در این نشست همچنان گفته شد که ۳۰ عضو ناتو در کمک به هزینه های این پیمان پیشرفت خوبی داشته اند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو پس از این نشست در کنفرانس خبری تعهد این پیمان بر دفاع مشترک را تکرار کرد و گفت: "مطمین استم که ناتو طی سال‌های گذشته ثابت کرده که به نقش اصلی خود که دفاع و حفاظت از همدیگر است متعهد است اگر چه گاهی ممکن است اختلافاتی بین ما وجود داشته باشد."

این نخستین سفر انتونی بلینکن به بروکسل به عنوان وزیر خارجه امریکا است. او قصد دارد در این سفرش با رهبران اتحادیه اروپا هم دیدارهای داشته باشد.

جوبایدن رئیس جمهوری امریکا در تلاش است تا روابط متشنج امریکا و اعضای پیمان ناتو را بهبود بخشد. بلینکن گفت که واشنگتن برای گسترش روابط با ناتو تلاش بیشتر خواهد کرد.

طی چهارسال گذشته ریاست جمهوری دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در مورد برخی اعضای پیمان ناتو شک و تردید و سؤال‌های داشت.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ترمپ بارها اعضای ناتو را به دلیل عدم پرداخت سهم عادلانه شان در هزینه های این پیمان مورد انتقاد قرار می‌داد و ادعا می‌کرد که این کشورها باید مدیون کمک‌های ایالات متحده باشند.

وزرای خارجه ناتو همچنین دیروز در نشست بروکسل متعهد شدند که به هماهنگی شان در مبارزه علیه تهدیدهای روز افزون و رقابت‌های سیستماتیک ادامه خواهند داد و آن‌ها تاکید کردند که مداخله روسیه هنوز هم تهدید بزرگ برای امنیت یورو اتلانتیک است.

XS
SM
MD
LG