لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

هشت صبح: طالبان یک طرح را به هدف کاهش خشونت‌ها به امریکا سپرده اند


آرشیف
آرشیف

طرح تازه طالبان برای کاهش خشونت‌ها و ایجاد اجماع سیاسی در داخل کشور در مطالب تحلیلی روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته است.

روزنامه هشت صبح سرمقاله اش را به طرح تازه طالبان برای کاهش خشونت‌ها اختصاص داده است.

در سرمقاله آمده است طالبان یک طرح سه ماهه را به هدف کاهش خشونت‌ها به امریکا سپرده اند خواست اساسی طالبان در این طرح رهایی هفت هزار زندانی این گروه از بند دولت و بیرون آوردن نام رهبران و اعضای گروه طالبان از فهرست سیاه وزارت خارجه امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

نویسنده نگاشته است خواست دیگر طالبان اینست که نیروهای خارجی باید در اول ماه می سال‌جاری میلادی از افغانستان بیرون شوند این خواست‌ها بر پایه توافق‌نامه دوحه برای اجرای کاهش خشونت‌ها پیشنهاد شده است.

به گفته نویسنده طرح کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان در حالی مطرح شده که پیش از این پس از رهایی ۵ هزار زندانی طالبان از سوی حکومت خشونت‌ها بیشتر از هر وقت دیگر در افغانستان اوج گرفته بود به گفته حکومت بیشتر طالبان رها شده از بند دوباره به میدان‌های نبرد رفته اند و در چند ماه اخیر مسئول برخی قتل‌های هدفمند نیز شناخته شده اند_ادعایی که طالبان آنرا همواره رد کرده است.

نویسنده افزوده است این طرح در حالی مطرح شده که امریکا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان در ماه می فیصله نهایی نکرده است.

روزنامه ویسا نوشته است از وضعیت جاری کشور چنین معلوم می‌شود که افغانستان در مقایسه به چهار دهه گذشته در مرحله اساس و خطرناک قرار دارد و نیاز است با احتیاط گام برداشته شود.

در سرمقاله آمده است اگر رهبران ما با احتیاط در روشنایی منافع بزرگ کشور گام بردراند تلاش‌های جاری صلح نتیجه می‌دهد و از خونریزی‌ها در کشورجلوگیری می‌شود و اگر از آن سرپیچی کنند چنان به زمین بخورد که ممکن برای همیشه از زمین بلند شده نتواند.

به باور نویسنده ظاهراً شعار ها برای تایید صلح افغانستان به سطح داخلی و بین‌المللی بلند شده است و به همین دلیل انتظار می‌رود که یک فرصت خوب صلح برای پایان دادن به ۴۲سال بدبختی بمیان آمده است.

اما روزنامه پرسیده است اگر امریکا در تفاهم با طالبان پابند نباشد چه خواهد شد؟

نویسنده با اشاره به نامه رهبر دفتر سیاسی طالبان در قطر که به امریکا نوشته اشاره کرده که امریکا باید به تفاهم نامه دوحه پابند باشد و بربنیاد آن در زمان تعیین شده باید تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند در غیر آن حملات شانرا علیه نیروهای خارجی از سر می‌گیرند.

روزنامه این نگرانی را هم مطرح کرده که اگر تفاهم نامه دوحه لغو و یا هم برای جلوگیری از عملی شدن آن شرایط جدید ارائه شود جنگ جاری در کشور شدت می‌گیرد.

روزنامه دولتی هیواد تاکید کرده که لازم است تا حکومت افغانستان برای بقا مردم، نظام و منافع ملی تلاش های سیاسی و دیپلوماتیک خود را بیشتر سازد.

در سرمقاله آمده است مقام های افغان باید در داخل کشور با سیاسیون برای بقای نظام، حفظ دستاوردهای اخیر و ارزش‌های ملی یک اجماع سیاسی را ایجاد کنند.

به باور نویسنده حکومت افغانستان باید ساختارهای سیاسی را که در آن بزرگان، جامعه مدنی، رسانه ها، فعالان حقوق بشر، عالمان دین و مدافعان حقوق زنان شامل باشند را تشکیل دهد و پیشتیبانی قوی آن‌ها را باخود داشته باشد.

نویسنده نگاشته است حکومت افغانستان در انتظار کسی نباشد و مسئولیت بزرگ خود را ادا کند.

XS
SM
MD
LG