لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

محب: طالبان از امتیاز داده شدۀ شورای امنیت ملل متحد سوء استفاده کرده اند


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان شب گذشته (سه‌شنبه سوم حمل) در گفت‌وگویی ویدیویی با انستیتوت هدسن در باره صلح افغانستان گفت که هیئت مذاکراتی طالبان با استفاده از امتیاز "استثنا قراردادن سفرهای طالبان" از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد از مرکزهای آموزش انتحاری‌ و جنگجویان‌شان در پاکستان دیدار کرده‌اند.

او می‌گوید با استفاده از این امتیاز پانزده عضو رهبری طالبان که در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل هستند، سفر کرده اند.

به گفتۀ آقای محب، هیئت مذاکراتی طالبان با استفاده از این معافیت به ویژه پس از توافق روی طرزالعمل مذاکرات و آغاز دوباره مذاکرات در پنجم ماه جنوری امسال از حاضر شدن روی میز گفت‌وگوهای خودداری کرده اند و به گونۀ مخفی با گروه‌های هراس افگن مربوط به این گروه دیدار کردند: "در سطح بین‌الملل همه گزینه‌های موجود را به شمول فشار آوردن برای ارزیابی مستثی ساختن سفرها توسط سازمان ملل متحد به هدف جلوگیری از سوء استفاده طالبان و نیز فهرست پیشنهادی اعضای کلیدی طالبان که تشدید تروریزم را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند، روی دست داریم."

آقای محب افزود که با این وجود دولت افغانستان اولین طرفی نخواهد بود که میز مذاکره را ترک کند، اما برای مقابله در میدان جنگ نیز آمادگی دارد.

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که تقسیم قدرت در گفت‌وگوهای صلح موضوع ساده‌ای است و بیشتر اختلافات با طالبان در پیوند با چگونگی برخورد با سیاست خارجی و داخلی و حفاظت از حقوق زنان و اقلیت‌ها است.

اما گروه طالبان در واکنش به این اظهارات آقای محب گفته که تلاش‌ها از راه زور و فشار تا به حال نتیجه نداده و پس از این هم نخواهد داد.

محمد نعیم
محمد نعیم

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر به رادیو آزادی گفت که باور طالبان بر حل مشکل افغانستان از راه گفت‌وگوها است.

به گفته آقای نعیم، برخی از مشکلات در نتیجه گفت‌وگوها حل شده و طالبان می‌خواهد که مشکلات باقی‌مانده نیز از طریق گفت‌وگوها حل شود.

از سوی دیگر عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی باز در این سازمان گفته که طالبان سطح خشونت‌ها را علیه نظامیان و غیرنظامیان افزایش داده اند.

عادله راز
عادله راز

بانو راز از سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان می‌خواهد که یک بار دیگر از طالبان بخواهد تا خشونت‌ها را کاهش دهند و به یک آتش‌بس دایمی تن دهند: "آنها دموکراسی جوان، جامعه مدنی پر جنب و جوش و مطبوعات آزاد و مستقل ما را هدف قرار داده‌اند. این حملات به منظور منصرف کردن مشارکت زنان و جوانان در روند صلح، ایجاد وحشت گسترده و درهم شکستن آرزوهای ما برای صلح است."

این در حالی است که تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در پیوند به روند صلح افغانستان بیشتر شده و در تازه‌ترین مورد نشست مسکو پنج‌شنبۀ هفته گذشته با حضور نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان و هیئتی از دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شد و قرار است که نشست استانبول نیز در ماه اپریل به میزبانی ترکیه برگزار شود.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد هفته پیش ژان آرنو، دیپلومات پیشین فرانسوی را به عنوان نمایندۀ شخصی‌اش در امور افغانستان و منطقه برای کمک در روند صلح افغانستان تعیین کرد.

XS
SM
MD
LG