لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

بیماری سل در یک سال جان نزدیک به ۱۰هزار تن را در افغانستان گرفته است


آرشیف، عکس یک بیمار مبتلا به سل
آرشیف، عکس یک بیمار مبتلا به سل

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید در یک سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر بر اثر بیماری سل جان خود را از دست داده‌اند.

در افغانستان میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به بیماری سل هنوز هم بالا است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه گفته که در یک سال گذشته ۹۸۰۰ نفر براثر ابتلا به این بیماری در افغانستان جان داده‌اند.

آقای مجروح روز چهارشنبه در همایشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری سل گفت که تلاش‌ها برای کنترل این بیماری و درمان افراد مبتلا ادامه دارد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه

او افزود: "ما تلاش می‌کنیم تا از منابع موجود به شکل منصفانه، شفاف و هدفمند نهایت استفاده را ببریم و زمینه درمان سل را در سراسر کشور، به ویژه در مناطق و ولسوالی‌های محروم گسترش دهیم و همچنین آگاهی عمومی را گسترش دهیم که این موارد مفید می‌تواند باشد."

به گفته آقای مجروح، در سال گذشته ۴۶۰۰۰ مورد بیماری سل در افغانستان گزارش شده و این مسئله جدی است.

وزارت صحت عامه گفته كه كشورها و سازمان‌های مختلفی برای كنترل و درمان بیماران سل به افغانستان كمك می‌كنند. سفارت آمریكا در کابل اعلام کرده که در پنج سال آینده در این زمینه به افغانستان کمک می‌کند.

راس ویلسون سفیر امریکا در کابل در این مراسم گفت که کشورش به حمایت از افغانستان در زمینه‌های مختلف بهداشت و درمان ادامه خواهد داد.

راس ویلسون سفیر امریکا در کابل
راس ویلسون سفیر امریکا در کابل

درهمین حال، محمد اختر، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، گفت اقداماتی برای ریشه‌کنی بیماری سل باید با جدیت بیشتری انجام شود.

او افزود: "کارهای زیادی برای حصول اطمینان از دسترسی برابر و مراقبت‌های بهداشتی در ولایت‌ها باید انجام شود. ما باید از هم اکنون سرمایه‌گذاری کنیم، همین اکنون اقدام کنیم و سیستم بهداشتی را بهبود ببخشیم، زیرا به دلیل ویروس کرونا در سال گذشته این روند هم مختل شد."

نور آقا زاهد، سرپرست اداره ملی کنترل سل در وزارت صحت عامه افغانستان گفت که ۲۰ درصد بیماران سل در کشور کودک و ۸۰ درصد باقی مانده را زنان تشکیل می‌دهند.

اما او افزود که در حال حاضر هشتاد دستگاه پیشرفته به کشور آورده شده است که می‌توانند این بیماری را در مدت ۲ ساعت تشخیص دهد و امکان درمان سل در همه ولایات اکنون وجود دارد.

XS
SM
MD
LG