لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

صف‌آرایی امریکا و چین؛ بلینکن: اقدامات مشترک متحدان ما نیرومندتر خواهد بود


انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در نشست وزیران خارجه ناتو
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در نشست وزیران خارجه ناتو

وزیر خارجۀ امریکا خواستار همکاری بیشتر متحدین در برابر پیکنگ شد.

انتونی بلینکن در اولین مسافرت خود به حیث وزیر خارجۀ امریکا به اروپا بعد از نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل روز چهارشنبه (۲۴ مارچ) گفت که اقدامات مشترک ما بسیار نیرومند و موثرتر از اقدامات انفرادی ما خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت که تنها امریکا ۲۵ فیصد تولید ناخالص داخلی جهانی را دارد اما با متحدان اروپایی و آسیایی خود این رقم در مجموع به ۶۰ فیصد می‌رسد.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که نادیده گرفتن این موضوع برای چین دشوار است.

واشنگتن، اتحادیۀ اروپا، بریتانیا و کانادا روز دوشنبه گذشته تحریم‌های همآهنگ بر شماری از مقام‌های چینایی به دلیل نقض حقوق بشر در شینجین وضع کردند.

اعتراض‌ها در برابر نقض حقوق بشر ایغورهای چین در هانگ‌کانگ
اعتراض‌ها در برابر نقض حقوق بشر ایغورهای چین در هانگ‌کانگ

چین در واکنش ده فرد اروپایی به شمول اعضای پارلمان، دانشمندان و چهار نهاد را تحریم کرد.

پیکنگ گفت که آن‌ها به منافع چین آسیب رسانده و دروغ و اطلاعات نادرست دربارۀ این کشور نشر کرده‌اند.

چین در ابتدا موجودیت کمپ‌های بازداشت مسلمانان اویغور در ایالت شینجین را رد می‌کرد ولی سپس آن‌ها را مرکزهای آموزش کاریابی و مبارزه علیه تندروی عنوان کرد.

وزیر خارجۀ امریکا در سخنرانی خود در نشست وزیران خارجۀ ناتو خواستار همکاری و همبستگی بیشتر در برابر چین شده، گفت که تحریم‌های تلافی‌جویانۀ پیکنگ اهمیت همبستگی ما را افزایش می‌دهد؛ ورنه چین فکر خواهد کرد که زورگویی این کشور موثر واقع شده است.

وزیر خارجۀ امریکا این را هم گفت که واشنگتن هیچ یکی از متحدان ناتو را مجبور نخواهد کرد که میان امریکا و چین یکی را انتخاب کند.

ازسوی دیگر ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت که این پیمان چین را دشمن خود نمی‌پندارد ولی نفوذ روز افزون این کشور شاید روی امنیت اعضای ناتو تاثیرگذار باشد.

او خاطر نشان ساخت که پیکنگ روی تجهیزات نظامی به شمول راکت‌های اتومی به شدت سرمایه‌گذاری می‌کند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

فعالان و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند که حداقل یک میلیون مسلمان در کمپ‌های بازداشت در ایالت شینجین به سر می‌برند.

فعالان حقوق بشر و برخی سیاستمداران غربی چین را به اعمال شکنجه، عقیم سازی و واداشتن مسلمانان اویغور به بیگاری متهم می‌کنند.

اما پیکنگ اتهام‌های نقض حقوق بشر را در مجموع رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG