لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

۱۰۳ مین سالروز جمهوری خلق بلاروس؛ تیخانوفسکایا خواستار موج تازهٔ اعتراض‌ها شد


اعتراض‌ها در پیوند به پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس
اعتراض‌ها در پیوند به پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

رهبر مخالفان بلاوس خواستار آغاز موج تازه‌ای از اعتراض‌ها علیه الکساندر لوکاشینکو شده است.

سویتلانا تیخانوفسکایا، از بلاروسی‌ها خواست تا از جشن سالانه‌ای روز آزادی برای برگزاری گردهمایی‌های خیابانی در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس علیه رهبر اقتدارگرا و اعلام وحدت‌شان در برابر بحران سیاسی در آن کشور استفاده کنند.

او دیروز (۲۴ مارچ) با نشر ویدیوی از آتش‌بازی به رنگ‌های سرخ و سفید سمبول مخالفان در توییترش گفت که بلاروسی‌ها از قبل روز آزادی را جشن می‌گیرند.

سویتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس
سویتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس

اما این مراسم با چالش‌هایی رو به رو است. پولیس با گرفتن امنیت فعالان توافق نکرده ‌است.

در این حال سازمان عفو بین‌الملل از نحوه‌ای پاسگویی مقام‌ها ابراز نگرانی کرده.

ریهور کاستوسیو، رئیس حزب مخالف جبهه مردمی بلاروس (BNF)، روز دوشنبه ۲۲ مارچ به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که پولیس محدودیت‌های همه‌گیری و تماس‌های مداوم از چندین کانال افراطی در تلگرام را برای برگزاری اعتراض‌های خیابانی غیر مجاز در ۲۵ مارچ به عنوان دلایل خودداری از تأمین امنیت فعالان ذکر کرده است.

به گفتۀ او، فرصت کافی برای اعتراض در برابر این تصمیم در محکمه وجود ندارد و بدون تدابیر امنیتی پولیس بعید به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان، مجوز رسمی از کمیته اجرایی شهر را برای برگزاری مراسم دریافت کنند.

امروز پنجشنبه ۲۵ ماه مارچ برابر است با ۱۰۳مین سالروز جمهوری خلق بلاروس که در سال ۱۹۱۸ کمتر از یک سال دوام کرد. این روز از سال ۱۹۸۹ همه ساله در بلاروس جشن گرفته می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده که مقام‌های بلاروس به گفتۀ این سازمان چنین وانمود کرده‌اند که آماده اند تا گردهمایی‌های روز آزادی را به "صحنه‌ای دیگری از خشونت وحشتناک" تبدیل کنند.

ماری استروترز، مدیر امور اروپای شرقی و آسیای میانه در سازمان عفو بین‌الملل گفت، واکنش پولیس به تظاهرات برنامه‌ریزی شده برای ۲۵مارچ به گفتۀ او باز هم با خشونت شدید رو به رو خواهد شد. وی خواستار اقدام‌های بین‌المللی برای حمایت از حقوق معترضان صلح‌آمیز شده است.

رهبر مخالفان بلاروس اکنون در لتوانیا به سر می‌برد. او پس از انتخابات نهم آگست پارسال در بلاروس رهبر مخالفان بلاوس خواستار آغاز موج تازه‌ای از اعتراض‌ها علیه الکساندر لوکاشینکو شده است.

هواداران تیخانوفسکایا، او را برندۀ انتخابات می‌دانند.

به دنبال اعلام پیروزی لوکاشینکو در انتخابات ریاست جمهور بلاروس، تظاهرات گسترده در آن کشور آغاز شد.

الکساندر لوکاشنکو
الکساندر لوکاشنکو

در برخی از تظاهرات، ده‌ها هزار نفر اشتراک کردند و خواستار کنار رفتن لوکاشینکو از قدرت و برگزاری انتخابات مجدد شدند.

آن‌ها همچنان خواستار رهایی زندانیان سیاسی شده‌اند.

نیروهای امنیتی دست به سرکوب معترضان زده و هزاران تن را دستگیر کرده‌اند.

چندین معترض بر اثر خشونت جان باختند.

لوکاشینکو هر نوع خلاف‌ورزی را رد کرده و همچنان مذاکره در زمینۀ کنار رفتن‌اش از قدرت و برگزاری انتخابات جدید را نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG