لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

حضرت‌علی، یکی از طراحان حمله بر پوهنتون کابل، در ننگرهار بازداشت شده است


حضرت علی یکی از طراحان حمله گروهی بر پوهنتون کابل از سوی نیروی‌های خاص امنیت ملی در ولسوالی اچین این ولایت بازداشت شد.
حضرت علی یکی از طراحان حمله گروهی بر پوهنتون کابل از سوی نیروی‌های خاص امنیت ملی در ولسوالی اچین این ولایت بازداشت شد.

والی ننگرهار می‌گوید که یکی از طراحان حمله گروهی بر پوهنتون کابل از سوی نیروی‌های خاص امنیت ملی در ولسوالی اچین این ولایت بازداشت شد.

ضیاالحق امرخیل امروز (پنجشنبه، ۵) به رادیو آزادی گفت، فرد بازداشت شده حضرت علی نام دارد که به‌نام ابو سعید اعظم هم مشهور است.

حسیب‌الله احمدزی ۲۳ ساله، دانشجوی سال چهارم فاکولتهٔ اداره و پالیسی عامه و از زخمیان حمله بر پوهنتون کابل است - حادثه‌ای که در ۱۲ عقرب سال پار جان ۲۲ تن را گرفت و کم وبیش چهل زخمی برجای گذاشت.

عکس پس از حمله گروهی بر پوهنتون کابل
عکس پس از حمله گروهی بر پوهنتون کابل

حسیب‌الله احمدزی که با گذشت پنج ماه، هنوز هم به گونه کامل صحت‌یاب نشده، حکایت تلخی از روز حمله بر پوهنتون کابل دارد.

او می‌گوید هنگام تیر اندازی مهاجمان در صنف درسی شان، سه مرمی به پایش و یک مرمی به دستش اصابت کرد و در تمام مدت درگیری، در فاصله دو متری از پنجره‌ای که مهاجمان مسلح به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی می‌کردند، خودش را پت کرده بود.

حمله گروهی بر پوهنتون کابل
حمله گروهی بر پوهنتون کابل

او می‌گوید: "من خود را وقتی از پنجره پایین انداختم فیر از سوی پولیس شروع شد بی‌خبر از این که من یک یا یک نیم متر پایین از پنجره پت شده‌ام و هنوز هم زنده هستم قبرهای ضربه یی توقف یافت چرا که آن‌ها میخواستند که مهمات‌شان خلاص نشود در دهلیز و منزل روبرو یک یک فیر می‌شد آرام و آرامی شد در این وقت نیروهای امنیتی رسید و آنان طیاره‌های کشفی خود را بالا کردند در این وقت من دست خود را به طیاره کشفی نشان دادم."

در کنار حسیب‌الله نزدیک به چهل دانشجوی دیگر نیز در هنگام تیراندازی مهاجمان مسلح و یاهم هنگام پایین انداختن از پنجره‌ها زخمی شدند، به گفته یکی از استادان، تا کنون چهار دانشجو و یک استاد در بستر بیماری ناشی از این حادثه به سر می‌برند.

یکی از محصلین زخمی از رویداد حمله گروهی بر پوهنتون کابل
یکی از محصلین زخمی از رویداد حمله گروهی بر پوهنتون کابل

پوهنزی اداره و پالیسی عامه به عنوان یک رشته تازه تاسیس شده در پوهنتون کابل، تعمیر مربوط به خودش را نداشت. به همین منظور دانشجویان این رشته در ساختمان پوهنزی حقوق و علوم سیاسی و با جمعیت زیاد در یک صنف درس می‌خواندند.

اکنون رییس این پوهنزی می‌گوید تعمیر مخصوص رشته اداره و پالیسی عامه، در ماه دلو سال گذشته افتتاح شد و درس‌های دانشجویان به گونه عادی آغاز شده اما کرسی‌های دانشجویان جان باخته، خالی گذاشته شده است..

جمال‌ناصر صابری رییس پوهنزی اداره و پالیسی عامه می‌گوید: "این ساختمان جدید به تاریخ ۲۵ دلو سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و همه روزه دانشجویان میایند و درس‌های خود را فرا می‌گیرند. خوشبختانه این تعمیر جدید پاسخ‌گوی همه نیازمندی‌های دانشجویان، استادان و کارکنان این رشته می‌باشد."

عکس پس از رویداد حمله گروهی بر پوهنتون کابل
عکس پس از رویداد حمله گروهی بر پوهنتون کابل

در همین حال والی ننگرهار می‌گوید که یکی از طراحان حمله گروهی بر پوهنتون کابل از سوی نیروی‌های خاص امنیت ملی در ولسوالی اچین این ولایت بازداشت شد.

ضیاالحق امرخیل امروز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، فرد بازداشت شده حضرت علی نام دارد که به نام ابو سعید اعظم هم مشهور است.

به گفته آقای امرخیل فرد مظنون همراه با دو همکارش بازداشت شده است.

ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار
ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار

او افزود: "این فرد همچنان با رهبران و اعضای گروه داعش در سوریه، عراق و بلجیم روابط داشته و به حمایت از این گروه افراطی تبلیغ می‌کرد."

والی ننگرهار در حالی از بازداشت یکی دیگر از طراحان حمله بر پوهنتون کابل خبر می‌دهد که چندی پیش طراح اصلی حمله بر پوهنتون کابل که عادل نام دارد به همراه پنج تن دیگر از اعضای این گروه، به گونه علنی محاکمه شدند. دو تن آنها به اعدام و چهار نفر‌شان به حبس طولانی محکوم شدند.

با این همه حسیب‌الله می‌گوید ممکن زخم پایش تا چند ماه دیگر بهبود یابد و بتواند راه برود اما هیچ‌گاه خاطره تلخ آن روز و جای خالی هم‌صنفیانش، روان او را آرام نخواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG