لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

بایدن: از لحاظ فنی خارج شدن سربازان ما از افغانستان تا ماه می، دشوار است


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید كه از لحاظ فنی برای سربازان امریكایی خارج شدن از افغانستان تا اول ماه می، دشوار است.

ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا و طالبان، پس از ۱۸ ماه گفتگو در قطر، به تاریخ ۲۹ فبروری سال گذشته میلادی توافق نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن نیروهای امریکایی تا اول ماه می امسال و افغانستان را ترک می‌کنند. طالبان نیز تعهد کرده اند که روابط‌شان را با شبکۀ القاعده و سایر گروه‌های تروریستی قطع کرده، خشونت را کاهش داده و با دولت افغانستان در مورد صلح گفتگو می‌کنند.

رئیس جمهور جو بایدن پس از روی کار آمدن به تاریخ ۲۰ جنوری، گفت که او در حال بررسی توافقنامهء ۲۹ فبروری ادارۀ دونالد ترمپ با طالبان است.

نماینده های سیاسی طالبان و امریکا در حال امضای توافقنامهء ۲۹ فبروری
نماینده های سیاسی طالبان و امریکا در حال امضای توافقنامهء ۲۹ فبروری

جو بایدن دیروز(۲۵ مارچ) در نخستین کنفرانس مطبوعاتی رسمی پس از روی کار آمدن‌اش گفت: "به دلایل فنی، دشوار است تا ضرب‌الاجل اول ماه می عملی شود. من قصد ندارم مدت طولانی در آنجا(افغانستان) بمانم. ما خارج می‌شویم، اما سوال اینست که چه موقع آنجا را ترک خواهیم کرد."

جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود همچنان از متحدان امریكا در افغانستان یاد كرده گفت، او و انتونی بلینکن وزیر امور خارجه در تلاش هستند تا با متحدان امریکا، متحدانی كه در چارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان عسکر دارند در مورد اینکه چه وقت بطور مصون از افغانستان خارج شد، گفتگو کنند.

جو بایدن به اشتراک انتونی بلینکن در اجلاس اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو اشاره کرده گفت، که با آنها مشورت کرده است.

شماری از مقامات و ناظران در افغانستان و ایالات متحده نگران هستند که اگر نیروهای امریکایی قبل از رسیدن به یک توافق صلح از افغانستان خارج شوند، ممکن است همۀ دستاوردهای دو دهۀ گذشته از دست برود.

آدام اسمیت، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان امریکا، از ادارۀ جو بایدن خواسته است تا موعد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تمدید کند.

آقای اسمیت گفته، تا هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده، اما ختم همۀ کار‌ها تا ماه می "بسیار دشوار" خواهد بود و ایالات متحده در حال ارزیابی و تصمیم گیری در مورد حضور نیروهای ضد تروریزم در افغانستان است.

از توافقنامه ۲۹ فبروی سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه که بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان امضا شد تا اکنون، حدود ۱۲ هزار عسکر امریکایی افغانستان را ترک کرده اند. در حال حاضر صرف ۲۵۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان مستقر اند.

XS
SM
MD
LG