لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

شکایت باشندگان کندز از سکتگی در عرضۀ خدمات مخابراتی و انترنتی


آنتن‌های مخابراتی در ولایت کندز
آنتن‌های مخابراتی در ولایت کندز

پنج سال می‌شود که در ولایت کندز شب هنگام شبکه‌های مخابراتی عرضه خدمات‌شان را متوقف می‌کنند.

اما اخیراً در جریان روز هم خدمات شبکه‌های مخابراتی و انترنت دچار سکتگی شده.

سه هفته می‌شود که در جریان روز هم شبکه‌های مخابراتی و انترنتی در ولایت کندز دچار سکتگی شده.

این مسئله بر فعالیت‌های روزمرۀ مردم تأثیر منفی گذاشته.

احمدشاه نادری یکی از شهروندان کندز می‌گوید مشکل چند ساله که از طرف شب وجود داشت حال به جریان روز هم سرایت کرده.

نادری گفت: "متأسفانه از پنج سال بدین‌سو از طرف شب شبکه‌های مخابراتی در این ولایت قطع می‌باشد که مردم را با مشکلاتی جدی روبه‌رو نموده. این به هر صورتش، از ۱۰ روز به این‌سو شبکه‌های مخابراتی و انترنت با جودی‌که از طرف روز فعال است، اما هیچ کار نمی‌دهد."

موقعیت کندز در نقشه افغانستان
موقعیت کندز در نقشه افغانستان

عفت همت یکی دیگر از ساکنان کندز هم نظر مشابه دارد.

همت گفت: "در سه هفت اخیر در ولایت کندز شبکه‌های مخابراتی اصلاً درست کار نمی‌کند. ما حتا نمی‌توانیم که در فیسبوک یک عکس را آپلود بکنیم خیلی مشکلات زیاد است. از روز طرف ما دسترسی محدود به انترنت داریم و ازطرف شب به کلی قطع می‌باشد."

سکتگی در عرضۀ خدمات مخابراتی و انترنتی در کندز بر فعالیت بخش‌های مختلف از جمله کار رسانه‌های محلی هم بی تأثیر نیست.

شهباز صابری مسئول یکی از رسانه‌های خصوصی در کندز در زمینه به رادیوآزادی گفت: "همه شبکه‌های مخابراتی که در کندز روزانه خدمات عرضه می‌کنند، متأسفانه کار نمی‌کند. کارهای دفتر ما با مشکل مواجه ساخته. همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، همین لحظه ایمیل من در کمپیوتر باز است. یک فایل ۱۲ ام‌بی را هرقدر می‌کنم، آپلود نمی‌شود. ما یک بار این مشکل را با مقام‌ها گوش‌زد کردیم، برنامه جمعی را پیش کردیم، متأسفانه وعده‌های که داده‌اند تاهنوز عملی نشده است."

بگفته برخی از ساکنان کندز، حکومت از مشترکین شبکه‌های مخابراتی ۱۰ درصد مالیه می‌گیرد، اما در عرضه خدمات باکیفیت بالای شرکت‌های شبکه‌های مخابراتی فشار وارد نمی‌کند.

آن‌ها از نهادهای مربوطه حکومتی می‌خواهند، که در تأمین خدمات ۲۴ ساعته برای مردم گام‌های جدی بردارند.

مقام‌های محلی کندز وعده می‌دهند که در منطقه شنه تپه ولسوالی علی‌آباد کندز کیبل فابیر نوری دوباره ترمیم شده و عرضه خدمات شبکه‌های مخابراتی بهبود خواهد یافت.

عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز در این باره به رادیوآزادی گفت: "ما سخت تلاش می‌کنیم که شبکه‌های مخابراتی در کندز به‌گونه ۲۴ ساعت فعال شوند. ما در این مورد با وزارت مخابرات و اداره اترا صحبت نمودیم. ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم که از راه‌های ممکنه به این مشکل رسیدگی شود."

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز
عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز

باوصف تلاش پیوسته، مسئولان شبکه‌های مخابراتی در ولایت کندز برای تبصره در این مورد دستیاب نبودند.

در کندز یک شبکه مخابراتی دولتی بنام سلام و چهار شبکه مخابراتی خصوصی از قبیلی روشن، افغان‌بیسیم، ام‌تی‌ان و اتصالات فعالیت دارند و مردم بیشتر از شبکه‌های خصوصی استفاده می‌کنند.

اما شبکه‌های خصوصی به دلیل تهدیدهای گروه طالبان از طرف شب در این ولایت فعالیت نمی‌کنند و هم اکنون شبکه سلام به‌گونه ۲۴ ساعت فعالیت دارد و تنها مردم در ساحاتی تحت کنترول دولت از آن استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG