لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

فیفا: شورای ملی افغانستان در دوره هفدهم مشکلات جدی داشته است


مراسم افتتاح دوره تقنینی جدید شورای ملی با حضور رئیس جمهور غنی و اعضای هر دو مجلس. 21 October 2020
مراسم افتتاح دوره تقنینی جدید شورای ملی با حضور رئیس جمهور غنی و اعضای هر دو مجلس. 21 October 2020

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در گزارش تازه خود کارکرد دوره هفدهم پارلمان را دارای مشکلات جدی دانسته است.

نعیم اصغری، رئیس این بنیاد، روز سه‌شنبه (۱۰ حمل) به رادیو آزادی گفت با آنکه پارلمان دستاوردهای چشمگیری داشته، اما مشکلات زیادی نیز داشته است.

به گفته آقای اصغری، یکی از مشکلات جدی که ولسی جرگه دارد، عدم اعمال فشار بر دولت برای ادامه کار وزیران موقت و عدم ارائه هرگونه پیش‌نویس قانون است: ​"مجلس همچنین دارای نقاط ضعفی بود که یکی از آنها عدم توانایی در تهیه لایحه قانون در این دوره قانونگذاری با توافق همه اعضا بود. تا کنون پیشنهادهای مشابهی از سوی نهادهای مختلف دولتی ارائه شده است، ثانیاْ وزیرانی که هیچ رأی موافقی از مجلس دریافت نکرده‌اند و هنوز هم به عنوان سرپرست وزارتخانه کار می‌کنند در چنین موارد اقدام جدی انجام نداده‌اند."

نعیم اصغری
نعیم اصغری

‎به نظر آقای اصغری، نکته دیگری که ضعف جدی مجلس را نشان می‌دهد، عدم نظارت جدی از کارکرد حکومت است.

فیفا در گزارش خود دستاوردهای پارلمان را در توزیع عادلانه بودجه ۱۴۰۰، تعیین هیئت برای تلاش بیشتر در روند صلح و آشکار ساختن فساد در برخی نهادهای دولتی ستوده است.

در بخشی ازگزارش، دستاوردهای مجلس اینگونه فشرده شده است:

  • نظارت بر فهرست خریداری انواع گوشت در اداره ریاست جمهوری
  • نظارت بر عملکرد مقامات پیشین وزارت صحت
  • نظارت بر تنخواه بلند برخی از کارمندان وزارت مالیه و افشای آن.

در همین حال کریم اتل منشی مجلس به رادیو آزادی می‌گوید که با وجود مشکلات فراوان، آن‌ها تلاش کرده اند تا مسئولیت‌های خود را بگونه درست انجام دهند: "هرچند مشکلات وجود دارد، اما ولسی جرگه سعی کرده برای قوانین تقنینی طرحی به حکومت ارائه کند و ارائه هم کرده، هنگام صدور قوانین تقنینی، نخست با ما مشوره می‌شود، در باره وزیران موقت بارها برای معرفی نامزد وزیران تازه ما حکومت را زیر فشار قرار داده‌ایم تا این خلاء پُر شود، اما متأسفانه در حکومت افغانستان مشکلات سیاسی وجود دارد و روند صلح در جریان است، بنابر این ما از صبر استفاده کرده‌ایم."

کریم اتل منشی ولسی جرگه
کریم اتل منشی ولسی جرگه

‎آقای اتل گفت که دولت به زودی به درخواست آن‌ها وزرای جدید را معرفی خواهد کرد.

در همین حال، دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور، به رادیو آزادی گفت که رئیس‌جمهور به زودی وزیران جدید را معرفی می‌کند: ​"رئیس جمهور به زودی نامزد وزیران جدید را بجای سرپرست‌هایی که از سوی پارلمان رای اعتماد نگرفته‌اند، به وزارت‌ها معرفی می‌کند."

دومین سال قانونگذاری شورای ملی از سوی رئیس جمهور محمد‌اشرف غنی با حضور شماری از مقام‌های دولتی در هفدهم ماه حوت ۱۳۹۸ افتتاح شد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی به اعضای هر دو مجلس شورای ملی
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی به اعضای هر دو مجلس شورای ملی

‎این مجلس در آن سال تقنینی دو جلسه برگزار کرد. نشست‌های این دوره از هفدهم حوت ۱۳۹۸ آغاز شد و در ۳۱ سرطان به پایان رسید. همین‌گونه بخش چهارم جلسه در ۱۶ سنبله ۱۳۹۹ آغاز و در چهارم حوت همین سال پایان یافت.

قرار بود بخش چهارم نشست‌های مجلس در ۳۰ جدی به پایان برسد، اما اختلاف‌های مجلس و حکومت بر سر بودجه ۱۴۰۰ به درازا کشید و اعضای مجلس تعطیلات زمستانی خود را به تاخیر انداختند تا اینکه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد.

XS
SM
MD
LG