لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

واکنش‌ها به کشته شدن سه واکسیناتور زن در شهر جلال آباد


جسد یکی از واکسیناتوران در حال انتقال از شفاخانه شهر جلال آباد.
جسد یکی از واکسیناتوران در حال انتقال از شفاخانه شهر جلال آباد.

در حالی که توجه همه به اجرای موفقانه برنامه واکسیناسیون فلج کودکان در افغانستان متمرکز شده، سه واکسیناتور زن در شهر جلال‌آباد به دست افراد ناشناس کشته شدند.

قتل آن‌ها انتقادها و نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. شماری از فعالان حقوق زن خواستار شناسایی و مجازات عاملان قتل این سه واکسیناتور شده‌اند.

لیلو افغان، فعال حقوق زن در ولایت ننگرهار، که هفته گذشته افراد ناشناس به خانه‌اش بمب دستی پرتاپ کردند، می‌گوید زنانی هدف حمله قرار می‌گیرند که فعال هستند.

لیلو افغان فعال حقوق زن در ولایت ننگرهار: زنانی هدف حمله قرار می‌گیرند که فعال هستند.
لیلو افغان فعال حقوق زن در ولایت ننگرهار: زنانی هدف حمله قرار می‌گیرند که فعال هستند.

او می‌گوید: "قشر زن در کشور به هر نامی از سوی دشمنان هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند. در این میان داکتران، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و در مجموع زنانی که برای کشور خدمت می‌کنند، به گونه بی‌رحمانه کشته می‌شوند، اما این چالش‌ها مانع فعالیت‌های ما شده نمی‌‌تواند. ما تنها از بی‌کفایتی حکومت انتقاد می‌کنیم."

این در حالی است که صبح امروز سه‌شنبه افراد مسلح ناشناس در رویداد‌های جداگانه سه زنی را کشته شدند که مشغول اجرای برنامه واکسیناسیون فلج کودکان بودند. مهاجمان موفق به فرار شدند.

مسئولان محلی در ننگرهار گفته‌اند که یکی از این واکسیناتوران در منطقه مجبورآباد و دو تن دیگر در منطقه زیارت قاسم آغا در شهر جلال‌آباد کشته شدند.

در سه ماه اخیر چهار کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس و یک داکتر شفاخانه کشته شده‌اند، عاملان قتل آنها هنوز بازداشت نشده‌اند.

مسئولیت برخی از این رویدادها را گروه داعش برعهده گرفته، اما عاملان شماری از این رویدادها هنوز مشخص نیست.

ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار گفته که دستور بازداشت عاملان قتل واکسیناتوران زن را داده و امیدوار است که آن‌ها به پنجه قانون سپرده شوند: ​"امروز متاسفانه ما سه افغان توانمند خود را از دست دادیم که برای انسانیت کار میکردند. وظیفه آن‌ها این بود که خانهبهخانه و قریهبهقریه بروند تا برای اطفال واکسین تطبیق کنند تا به آینده آن‌ها توجه شود و در آینده آن‌ها از بیماری پولیو نجات پیدا کنند، اما متاسفانه امروز دشمنان افغانیت وانسانیت آن‌ها را در ناحیه هفتم و چهارم به شهادت رساندند. آن‌ها از سیاست و حکومت دور بودند و تنها برای انسانیت کار میکردند و زندگی اطفال را نجات میدادند."

ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار
ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار

والی ننگرهار گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده که عملیات جستجو را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG