لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

عفو بین‌الملل: گرسنگی و کرونا زندگی ۴ میلیون بیجا شدهٔ داخلی در افغانستان را تهدید می‌کند


بیجا شدگان داخلی در ولایت کندهار
بیجا شدگان داخلی در ولایت کندهار

عفو بین‌الملل یا امنستی انترنشنل در گزارش تازه خود در مورد وضعیت بیجاشده‌های داخلی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش آمده است که گرسنگی و همه‌گیری ویروس کرونا، زندگی حدود چهار میلیون نفری را در افغانستان تهدید می‌کند که به دلیل جنگ‌ها و دیگر دلایل از خانه‌های‌شان بیجا شده‌اند.

بیگ از بیجا شدگان داخلی در ولایت فاریاب است، می‌گوید: "بیگ استم از قیصار به میمنه پناه آوردیم، در خانه یخ زندگی می‌کنم نه آرد داریم نه روغن و نه هیچ، از سوی دولت یا جایی به ما کمک نشده. اولادهای ما همه مریض شده‌اند."

این بیجاشده داخلی همانند میلیون‌ها بیجاشده دیگری است که برای ادامه زندگی‌اش به کمک‌های اضطراری نیاز دارد.

کودک بیجا شده در نتیجه جنگ‌ها در ولایت هلمند، جنوب افغانستان
کودک بیجا شده در نتیجه جنگ‌ها در ولایت هلمند، جنوب افغانستان

شیوع ویروس کرونا وضعیت بیجاشده‌های داخلی را وخیم‌تر از پیش کرده است.

عفو بین‌الملل یا امنستی انترنشنل در گزارش تازه خود که امروز (۳۱ مارچ) نشر شد به وضعیت بیجاشده‌های داخلی افغانستان پرداخته و گفته که حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید هرچه زودتر تلاش‌های‌شان برای کمک‌رسانی به بیجاشده‌ها را شدت ببخشند.

در این گزارش به عدم امنیت غذایی، حقوق زنان و تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر دیگر بخش‌های زندگی در کمپ‌های بیجاشده‌های داخلی پرداخته شده است.

عفوبین الملل می‌گوید، چهار میلیون افغان در حال حاضر در شرایطی زندگی می‌کنند که منجر به انتقال سریع ویروس کرونا شده و این افراد حتی از امکانات ابتدایی صحی هم محروم اند.

سمیرا حمیدی معاون عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا می‌گوید، با در نظرداشت این که شمار بیجاشده‌های داخلی در افغانستان بخاطر جنگ‌های جاری در حال افزایش است و هم خطر گسترش ویروس کرونا موجود است، بنابرین حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید برای محافظت بیجاشده‌ها تلاش‌های‌شان را شدت ببخشند.

سمیرا حمیدی، معاون عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا
سمیرا حمیدی، معاون عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا

اما حکومت افغانستان می‌گوید، در حال حاضر حدود دو میلیون بیجاشده داخلی نزد آن‌ها ثبت و راجستر اند.

به گفتۀ مقام‌های افغان، در گزارش امنستی انترنشل شمار بیجاشده‌ها در پنج سال گذشته ذکر شده که بیشتر آن‌ها دوباره به خانه‌های‌شان برگشته اند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها برای کمک رسانی به بیجاشده‌ها جریان دارد.

محمد رضا باهر معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: " در سال ۱۳۹۹ خورشیدی ۸۸ هزار نفر بیجاشده بودند، به ۱۱۰ هزار تن کمک‌رسانی کردیم به ۷۴ هزار خانواده که هم بیجاشده ۱۳۹۹ بود هم از سال‌های قبل کمک‌های زمستانی کردیم. در ۱۳۹۹ حدود ۳۰ هزار خانواده دوباره به خانه‌های خود برگشتند که برگشت آن‌ها از سوی وزارت مهاجرین و موسسات همکار ما حمایت شده."

بیجا شدگان داخلی در ولایت تخار
بیجا شدگان داخلی در ولایت تخار

پیش از این دبلیو اف پی یا برنامه غذایی جهان به رادیو آزادی گفته بود تقریباً نیم نفوس افغانستان دچار نبود مصئونیت غذایی هستند که به گفته این اداره از این میان بیجاشده‌ها بیشتر به مواد خوراکی نیازدارند.

وحیدالله امانی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفته بود که نزدیک به ۱۷ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند که از این میان پنج و نیم میلیون تن با عدم مصئونیت شدید غذایی روبرو اند.

او گفته که برنامه غذایی جهان در سال ۲۰۲۱ در نظر دارد تا ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش کمک‌های نقدی و مواد خوراکی قرار دهد.

نا امنی‌ها و آفات طبیعی از دلایل عمده خوانده شده‌ که باعث بیجاشدن افراد در افغانستان شده است.

XS
SM
MD
LG