لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: کرام‌الدین کریم هرچه زودتر بازداشت و محاکمه شود


کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان
کرام‌الدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‌خواهد کرام‌الدین کریم رئیس سابق فدراسیون فوتبال هرچه زودتر بازداشت و محاکمه شود.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، عدم بازداشت و محاکمۀ کرام‌الدین کریم فرهنگ معافیت را تقویت و حکومت را نزد مردم بی اعتبار می‌کند.

شبنم صالحی کمشنر این کمیسیون روز دوشنبه (۹ حمل) به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون مستقل حقوق بشر خواستار گرفتاری هرچه زودتر و تکمیل جریان محاکماتی کرام‌الدین کریم است. بخاطر این که تطبیق عدالت و دسترسی به عدالت یکی از جمله حقوق اساسی تمام اتباع است و تمام اتباع افغانستان باید به این حق دسترسی داشته باشند. در صورت عدم دسترسی به این حق بی‌باوری میان مردم و دولت بیشتر می‌شود."

قبل از این، شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر هم با ابراز نگرانی به رادیو آزادی گفته بود که این قضیۀ جنجالی اذیت جنسی هنوز هم لاینحل مانده است.

شهرزاد اکبر
شهرزاد اکبر

بانو اکبر گفته: "درمورد معافیت، بلی متاسفانه فرهنگ معافیت یکی از آسیب‌های اساسی افغانستان بوده در دو دهۀ گذشته و یک نمونه‌اش قضیۀ کرام‌الدین کریم است که اتهامات بسیاری جدی آزار و اذیت جنسی درموردش وجود دارد ولی هنوز دستگیر و محکمه نشده."

کمیسیون مستقل حقوق بشر درحالی ابراز نگرانی می‌کند که حکومت در دو سال گذشته نتوانسته آقای کریم را بازداشت و محاکمه کند.

حد اقل پنج عضو تیم بانوان ادعا کرده‌اند که آن‌ها میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ ازسوی آقای کریم مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند.

آن‌ها گفته اند که تهدید هم شده بودند که اگر لب به سخن بگشایند خود و اعضای خانواده آن‌ها ازبین برده خواهند شد.

اما سازمان بین‌المللی حقوق بشر در فبروری سال ۲۰۱۹ گزارش داد که کرام‌الدین کریم و شماری از مسئولان فدراسیون فوتبال ازسوی حد اقل ۲۰ زن به آزار و اذیت جنسی متهم شده‌اند.

اگرچه فیفا یا فدراسیون جهانی فوتبال بعد از بررسی، اتهام‌های وارده بر آقای کریم را تائید کرد اما او این اتهام‌ها را رد می‌کند.

آقای کریم گفت: "من به شما اطمینان می‌دهم که ما این قضیه را تعقیب نموده از حقوق خود دفاع می‌کنیم و در این قضیه برنده هستیم. و بالاخره به مردم افغانستان ثابت می‌کنیم که این دسیسه از کجا بود و کی‌ها این‌ها را حمایت کرد."

فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال بتاریخ هشتم جون سال ۲۰۱۹ درحالی که لوی سارنوالی افغانستان حکم بازداشت آقای کریم را صادر کرد، یک اعلامیه نشر کرد.

در اعلامیه گفته شده که وی از فعالیت‌های ورزش فوتبال برای ابد ممنوع و یک میلیون دالر جریمه شد.

مقام‌ها یک روز بعد امر بازداشت آقای کریم را صادر کردند ولی وزارت داخله گفت که او ناپدید شده است.

خالده پوپل یک تن از کسانی است که کرام‌الدین کریم را متهم به آزار و اذیت جنسی کرده‌ است.

خالده پوپل که آن زمان از اقدام فیفا ستایش کرد اکنون می‌گوید که برخی اداره‌های دولتی تلاش دارند این قضیه به فراموشی سپرده شود.

خالده پوپل، کپتان قبلی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان
خالده پوپل، کپتان قبلی تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان

بانو پوپل گفت: "قضیه در جریان است. ولی کسی نیست که آن را تعقیب کند. پولیس افغانستان به نحوی نشان داد که آن‌ها رفتند یک بار پنجشیر که دستگیر کنند کرام‌الدین را اما فقط یک نمایش بود و دستگیر نکردند و قسمی نشان دادند که ما می‌خواهیم که دستگیر کنیم اما مردم محله نمی‌مانند که کرام‌الدین را دستگیر کنیم. متاسفانه قضیه هیچ جای پیش نرفته و کرام‌الدین آزاد به پنجشیر سفر می‌کند در پنجشیر است، بعضی وقت از منابع بسیار نزدیک می‌شنویم که بین کابل و پنجشیر سفر و رفت آمد به خانه‌های خود که در کابل و پنجشیر دارد."

خالده پوپل می‌افزاید حتی سارنوالان و قاضیانی که روی این قضیه کار می‌کنند تهدید و چندین بار تبدیل شده‌اند.

اما جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که چرا این قضیه هنوز لاینحل مانده گفت: "تحقیقات دربارۀ رئیس سابق فدراسیون فوتبال در داخل و خارج کشور تکمیل و دوسیۀ وی به محکمه راجع شده است. محکمه در جلسۀ قضایی تصمیم اتخاذ فرموده که پس از حضور رئیس سابق فدراسیون فوتبال افغانستان در محکمه در زمینه تصمیم اتخاذ خواهد کرد."

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

آقای رسولی می‌افزاید که لوی سارنوالی بعد از بازداشت آقای کریم اقدامات لازم اتخاذ و دوسیۀ جدیدی برای فیصله به محکمه خواهد فرستاد.

اگرچه وزارت داخله قبلا گفته بود که کرام‌الدین کریم پنهان است ولی او در سپتمبر سال ۲۰۲۰ با دایر کردن یک نشست مطبوعاتی گفت که حاضر است برائت خود را ثابت کند.

با این که لوی سارنوالی حکم بازداشت وی را در جون سال ۲۰۱۹ صادر کرده بود اما نیروهای خاص یک سال بعد بتاریخ ۲۳ اگست سال ۲۰۲۰ برای بازداشت وی در منطقه بازارک پنجشیر پیاده شدند.

محمد امین صدیقی معاون والی پنجشیر یک روز بعد به رادیو آزادی گفت که عملیات بی نتیجه ماند چون مردم محل دربرابر نیروهای دولتی قرار گرفتند.

پاتریشیا گاسمن ، معاون مدیر بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش خود به رادیو آزادی گفت که یک مشکل عمده در افغانستان این است که جنگسالاران و زورگویان از خود افراد مسلح دارند که قانون را زیرپا می‌کنند.

پاتریشا گاسمن
پاتریشا گاسمن

اما هیدر بار تحقیق کنندۀ ارشد این سازمان به این باور است که حکومت افغانستان از این قضیه دست کشیده است.

بار گفت: "قضیه کرام‌الدین کریم نشان می‌دهد که فرهنگ معافیت در این روزها در افغانستان چقدر وسیع و عمیق است. دیده می‌شود که حکومت افغانستان از بازداشت وی منصرف شده با این که اتهام‌های بسیار جدی است و اسناد هم تکمیل شده و همه از این قضیه خبر دارند. این چیزی است که حکومت باید از آن خجالت می‌کشید ولی چنین به نظر نمی‌رسد."

ولی وزارت داخله می‌گوید حکومت هنوز هم عزم دارد که کرام‌الدین کریم را بازداشت و به پنجۀ قانون بسپارد.

طارق آرین سخنگوی این وزارت هفته گذشته به رادیو آزادی گفت: "هیچ‌کسی فوق قانون نیست. ما حکم سارنوالی را در هر حالت تطبیق کردنی هستیم. جدیت کامل وجود دارد. کرام‌الدین در‌ هر‌جای که باشد ما با استفاده از وقت و زمان اقدام خواهیم کرد. ولی ما به وقت و زمان بسیار متکی نیستیم چون حکم سارنوالی را با خود داریم که با فرصت آن را حتما تطبیق می‌کنیم."

طارق آرین
طارق آرین

وزارت داخله درحالی تعهد خود برای بازداشت آقای کریم را تجدید می‌کند که در کابل از رئیس جمهور گرفته تا شارژدافیر سفارت امریکا همه خواهان تطبیق عدالت در این قضیه شده‌اند.

گزارش سال ۲۰۱۹ وزارت خارجۀ امریکا دربارۀ حقوق بشر گفت، تجربۀ هشت بازیکن تیم فوتبال بانوان افغانستان نشان می‌دهد کسانی که خواسته‌های جنسی را رد می‌کردند از تیم اخراج و کسانی که علنی شکایت کردند، تهدید شدند.

XS
SM
MD
LG