لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

امیدواری سفارت امریکا در ترکیه در پیوند به برقراری صلح در افغانستان


بیرق امریکا
بیرق امریکا

سفارت امریکا در ترکیه اظهار امیدواری کرده که نشست استانبول درباره صلح افغانستان، منجر به برقراری آتش‌بس شود و به یافتن راه حل سیاسی کمک کند.

مقام‌های آمریكایی و تركیه‌ای در باره موضوع، زمان و اهداف مذاكرات صلح افغانستان در استانبول گفتگو كردند.

این گفتگوها در جریان سفر چهار روزه زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به ترکیه صورت گرفت.

سفارت امریکا در ترکیه در پایان سفر او به اعلامیه‌ای نوشت: "خلیلزاد با مقام‌های ترکیه موافقت كرد كه نشست استانبول بهترین راه برای تقویت و تسریع روند صلح افغانستان، به رهبری و مالكیت افغانها و با حمایت مقام‌های ارشد بین‌المللی است."

اعلامیه افزوده که از مقام‌های افغانستان نیز خواسته شده تا در نشست استانبول شرکت کنند.

سفارت امریکا در ترکیه اظهار امیدواری کرده که "نشست سران استانبول به مذاكره‌كنندگان افغانستان در تسریع تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ، دستیابی به راه حل سیاسی و برقراری آتش‌بس پایدار كمك خواهد كرد."

آقای خلیلزاد در ترکیه با ابراهیم کالین، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه و سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه آن کشور دیدار کرد.

دیدار زلمی خلیلزاد با وزیر خارجه ترکیه
دیدار زلمی خلیلزاد با وزیر خارجه ترکیه

اگرچه زمان دقیق نشست صلح افغانستان در استانبول اعلام نشده، اما وزیر امور خارجه ترکیه گفته که این دیدار در اوایل ماه اپریل برگزار خواهد شد.

برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این نشست در پنجم اپریل برگزار خواهد شد.

همچنین مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیروز در کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که نشست استانبول زمینه را برای حل منازعات افغانستان فراهم کند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز نشست ترکیه را برای حل مسئله افغانستان مهم دانسته است.

اسدالله سعادتی، معاون این شورا، گفت که این نشست اجماع برای حل سیاسی منازعات افغانستان را تقویت می‌کند.

او گفت: "باور ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی كه برای نشست تركیه ایجاد شده، این است كه مسئله افغانستان باید حل و فصل شود و توافق حاصل شود، اما هنوز مشخص نیست كه این اتفاق می‌افتد یا خیر."

حکومت افغانستان نیز به گونه کامل برای شرکت در این نشست آمادگی دارد و حتی عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاله ملی در مصاحبه با تلویزیون ۲۴ فرانسه گفت که محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در آن شرکت خواهد کرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاله ملی
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاله ملی

طالبان گفته‌اند که آنها در حال مشورت در مورد شرکت در این نشست هستند.

بحث‌ها در پارلمان افغانستان هم درباره نشست استانبول داغ است.

برخی از اعضای ولسی جرگه نشست استانبول را برای صلح در افغانستان مهم خوانده و گفته‌اند که حکومت باید طرح خود را برای مرحله بعدی نشست‌های صلح ارائه دهد.

خان‌محمد وردک و صدیق‌احمد عثمانی اعضای این جرگه گفتند: "اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح ایجاد شده است. ما از هر دو طرف، به‌ویژه از حکومت می‌خواهیم که به عنوان برادر بزرگ نرمش خاص نشان دهد و همچنین طالبان انعطاف‌پذیری ویژه‌ای نشان دهند تا این فرصت را از دست ندهند. "

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

او افزود: "جمهوری اسلامی افغانستان بسته پیشنهادی خود را در این جلسه ارائه كرد و اطلاعات نشان می‌دهد كه تأكید بر نظام جمهوری اسلامی افغانستان خواهد بود."

بربنیاد گزارش‌ها، بحث بنیادی در نشست استانبول این است درباره مراحل آینده روند صلح افغانستان صحبت شود و باید در مورد توافقی کار شود که زمینه را برای حل سیاسی منازعات فراهم کند.

حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام آمادگی نشان داده، اما بر آتش‌بس تضمین‌شده تاکید کرده است، چیزی که طرح رئیس جمهور غنی برای تسریع در روند صلح و رسیدن به نتیجه نامیده می‌شود.

نشست استانبول به ریاست سازمان ملل برگزار می‌شود و کشورها و سازمان‌های مهم منطقه و جهان را گرد هم می‌آورد.

XS
SM
MD
LG