لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

رهایی یک پلنگ برفی شکارشده در لغمان جنجال برانگیز شده است


شکار یک پلنگ برفی در ولایت لغمان
شکار یک پلنگ برفی در ولایت لغمان

در پی شکار یک پلنگ برفی در ولایت لغمان، شماری از مردم محلی از حکومت خواسته‌اند که در برابر آزادی این‌گونه کمیاب پلنگ غرامت بپردازد.

در لغمان یک پلنگ برفی زخمی موضوع گفتگوی شکارچیان و مقام‌های محلی است. شکارچیان با آزادی مشروط این گونه کمیاب پلنگ موافقت کرده‌اند، اما مقامهای محلی می‌گویند آنها قانون را نقض کرده‌اند.

شماری از ساکنان روستای "سامی‌دره" در ولسوالی علینگار ولایت لغمان می‌گویند این پلنگ ۳۵ بز آنها را خورده و حکومت باید غرامت بپردازد.

مومن خان یکی از آنها است. او به رادیو آزادی گفت: "این پلنگ ۳۵ راس مواشی (بز) ما را خورده است. تا زمانی که ما تاوان خود را نگیریم، حاضر نیستیم این پلنگ رها شود. دولت به ما ۳۵۰ هزار افغانی تاوان بدهد، بعدا پلنگ را رها می‌کنیم؛ در غیر آن تصمیم رهایی پلنگ را نداریم."

شکار یک پلنگ برفی در ولایت لغمان
شکار یک پلنگ برفی در ولایت لغمان

مومن خان می‌افزاید که اگر حکومت غرامت نپردازد، مردم پلنگن را به افراد ثروتمند خواهند فروخت.

افضل خان، روستایی دیگری در علینگار می‌گوید که این پلنگ دو هفته پیش زمانی شکار شد که برای خوردن بزهای بیشتر آمده بود.

با این حال، مقام‌های اداره ملی محیط زیست می‌گویند شکار، نگهداری و فروش چنین حیوانات غیرقانونی است و پرداخت غرامت باعث تشویق بیشتر مردم به شکار چنین حیوانات می‌شود.

احمدجاوید نور، رئیس محیط زیست لغمان می‌گوید با مردم گفتگو کرده است: "آنها سه روز قبل آمده بودند. ما رئیس انکشاف دهات و زراعت را [هم] به [دفتر] مقام ولایت دعوت کرده بودیم. با ایشان صحبت کردیم. ما [به مردم] گفتیم حاضر هستیم به مشکلات‌تان در بخش پروژه‌های انکشافی در محل رسیدگی کنیم، اما نه در بدل رهایی پلنگ؛ زیرا اگر ما در بدل رهایی پلنگ غرامت پرداخت کنیم، آنان تشویق به شکار می‌شوند."

به گفته آقای نور، پلنگ برفی پایش زخمی شده و نزد باشندگان محل است و داکتران اداره زراعت آن را درمان می‌کنند و خوراک هم می‌دهند.

مسئولان اداره محیط تأکید دارند که پلنگ برفی باید در فضای آزاد و سرد زندگی کند و مطابق قانون باید به طبیعت بازگردانده شود.

پلنگ برفی گونه کمیابی از گربه‌سانان است که در کوه‌های پامیر و هیمالیا زندگی می‌کنند. به گفته مسئولان اداره محیط این گونه پلنگ در لغمان، نورستان، پنجشیر، بدخشان و همچنین کشورهای تاجیکستان، چین و پاکستان در گردش هستند.

مقام‌های اداره ملی محیط زیست می‌گویند که پلنگ برفی یکی از ۱۴۹ گونه‌ حیوان در حال انقراض است.

محب فضلی، کارشناس حیات وحش این اداره می‌گوید طبق برنامه، تا ۲۰۳۰ حدود ۱۰ درصد زیستگاه‌های حیات وحش در افغانستان تحت حفاظت قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG