لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

طالبان ادعا کرده اند که یک چرخبال بلک‌هاک را در هلمندسقوط داده اند


آرشیف، سقوط چرخبال بلک هاک در ولایت هلمند
آرشیف، سقوط چرخبال بلک هاک در ولایت هلمند

اظهارات ضد و نقیض در پیوند با سقوط یک چرخبال بلک هاک نیروهای هوایی افغانستان در هلمند؛ طالبان ادعا می‌کنند که این چرخبال را سقوط داده‌اند

اما وزارت‌ دفاع افغانستان می‌گوید که این چرخبال نشست اضطراری کرده است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع با رد ادعای گروه طالبان به رادیوی آزاد گفت که این چرخبال در ولسوالی نهرالسراج هلمند نشست اضطراری کرده است.

امان گفت: "دیشب اعلامیه دادیم و چیزی که طالبان ادعا می‌کنند اساس ندارد."

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

همچنین در اعلامیۀ این وزارت آمده است که موضوع نشست اضطراری این چرخبال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان ادعا می‌کند که یک چرخبال بلک هاک را در ولسوالی واشیر هلمند سقوط داده اند.

آقای مجاهد به رادیوی آزادی گفت که در یک درگیری میان افراد این گروه و نیروهای امنیتی که قصد افراز پوسته در این ولسوالی را داشتند، این چرخبال در حمایت از نیروهای امنیتی می‌خواست که افراد آنان را هدف قرار دهد که از سوی افراد آنان سقوط داده شد.

مجاهد افزود: "طیاره‌های بلک هاک بخاطر بمباردمان بالای مجاهدین آمده بودند که در درگیری از سوی مجاهدین زده شده و سقوط داده شده است."

وزارت دفاع افغانستان در بارۀ شمار طیاره‌های نظامی که در یک سال گذشته سقوط کرده‌اند، چیزی نمی‌گوید.

آرشیف، سقوط یک چرخبال بلک‌هاک در حومهٔ کابل
آرشیف، سقوط یک چرخبال بلک‌هاک در حومهٔ کابل

اما گزارش‌های رادیو آزادی از سقوط چرخبال‌ها در سال ۱۳۹۹ خورشیدی نشان می‌دهند که در آن سال ۹ چرخبال نیروهای هوایی کشور سقوط کرده‌اند و یا هم ازسوی طالبان سقوط داده شده‌اند.

در این میان چهار چرخبال در ماه‌های اسد و میزان سال گذشته به علت‌های مختلف در هلمند سقوط کرده‌اند.

وزارت دفاع می‌گوید که علت سقوط هر چهار مورد فنی بوده است، اما منابع می‌گویند که در یک مورد دو چرخبال حین برخواست با هم تصادم کردند و در دو مورد دیگر چرخبال‌ها هدف راکت قرار گرفته اند.

یک چرخبال دیگر در ۱۱ سنبله ۱۳۹۹ در ولایت تخار و چرخبال دیگر به تاریخ ۳ میزان در ولایت بغلان به علت مشکل فنی سقوط کردند.

در یک مورد دیگر یک چرخبال دیگر شب‌هنگام به تاریخ ۲۱ عقرب به دلیل مشکل فنی در ولسوالی حصارک ننگرهار سقوط کرد.

در همین سال ماموریت حمایت قطع نیز به تاریخ ۲۱ سرطان اعلام کرد که یک طیارۀ دولت افغانستان در جریان ماموریت آموزشی سقوط کرد. ماموریت حمایت قاطع دلیل سقوط این طیاره را مشکل فنی اعلام کرد، اما در بارۀ مکان سقوط چیزی نگفته است.

عتیق‌الله امرخیل، جنرال بازنشسته و یکی از این آگاهان نظامی هرچند اسناد و مدارک تایید شده در دست ندارد اما به رادیوی آزادی می‌گوید که فکر می‌کند مخالفان مسلح دولت برای سقوط هلیکدپترها بیشتر از راکت‌های ساخت روسیه و ایران استفاده می‌کنند.

در آخرین مورد هم یک چرخبال نیروهای هوایی افغانستان به تاریخ ۲۸ حوت از سوی نیروهای وابسته به فرمانده علی‌پور در ولسوالی بهسود میدان وردک سقوط داده شد که در نتیجه ۹ تن به شمول سربازان و عمله‌های پرواز کشته شدند.

در مجموع در نتیجۀ سقوط این چرخبال‌ها ۲۰ تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

آگاهان نظامی می‌گویند که بیشتر چرخبال در نتیجۀ شلیک راکت سقوط داده می‌شوند و دولت علت‌اش مشکلات فنی اعلام می‌کند.

عتیق‌الله امرخیل، یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی گفت که مخالفان مسلح دولت برای سقوط چرخبال‌ها بیشتر از راکت‌های ساخت روسیه و ایران استفاده می‌کنند.

امرخیل می‌گوید: "این‌ها همین راکت‌هایی را که در مقابل هلیکوپترها استفاده کرده‌اند یا از روسیه گرفته اند و یا از ایران. از همین دو مملکت و راکت‌های ضد هوایی ایران هم ساخت روسیه است."

پیش از این فرماندهان امریکایی در افغانستان به شمول جنرال جان نیکولسن فرمانده کل پیشین نیروهای امریکایی و حمایت قاطع در افغانستان روسیه را به توزیع جنگ افزارها به طالبان متهم کرده است و نیز در چندین عملیات نیروهای امنیتی افغانستان بر پناه‌گاهای طالبان جنگ‌افزارهای ایرانی به دست آمده اند اما با آن هم ایران و روسیه ادعاهای دادن سلاح را به جنگجویان در افغانستان رد کرده اند.

به گفتۀ این آگاه نظامی، ارزش هر چرخبالی که دولت استفاده می‌کند بین ۱۵ تا ۳۵ میلیون دالر است که با سقوط‌شان زیان مالی زیادی به دولت وارد می‌شود_بهایی که تاکنون به گونهٔ رسمی تایید نشده است.

XS
SM
MD
LG