لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

تلاش‌های سازمان ملل متحد برای سرعت بخشیدن به گفتگوهای صلح افغانستان


آرشیف، طالبان در مراسم گشایش مذاکرات صلح افغانستان در قطر
آرشیف، طالبان در مراسم گشایش مذاکرات صلح افغانستان در قطر

سازمان ملل متحد تلاشها را آغاز کرده تا گفتگوهای صلح افغانستان را به سوی موفقیت سرعت ببخشد.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی این سازمان به همین منظور به دوحه پایتخت قطر رفته است.

سازمان ملل متحد پس از درخواست امریکا برای همکاری بیشتر با روند صلح افغانستان، تلاشهایش را برای تقویت روند صلح، افزایش داده است.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی این سازمان برای افغانستان به همین هدف به دوحه پایتخت قطر سفر کرده است.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی ازمان ملل متحد
دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی ازمان ملل متحد

هیئت معاونت سازمان ملل متحد یونما در اعلامیه ای در مورد سفر خانم لاینز نوشته است که "او با هیئت مذاکره کننده دولت، هیئت گفتگوکننده طالبان و مقام‌های ترکی و قطری دیدار خواهد کرد و در مورد کاهش خشونت‌ها و تسریع روند مذاکرات، گفتگو خواهد کرد."

دیبرا لاینز در حالی به قطر سفر می‌کند که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز در دوحه به سر می‌برد و شب گذشته با تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان دیدار کرده است.

هر دو طرف مذاکراتی گفته اند که در این دیدار در مورد روند جاری گفتگوها بحث شده است.

یکی از موضوعات اساسی در این گفتگوها، نشست استانبول است که گفته شده هفته آینده برگزار خواهد شد اما در مورد تاریخ دقیق برگزاری این نشست نظر واحد وجود ندارد.

مسجد ایا صوفیا در استانبول
مسجد ایا صوفیا در استانبول

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پیش از این گفته که این نشست در هفته اول ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

اما آنچه مهم است موثریت نشست استانبول بر روند جاری صلح افغانستان است.

هنوز در مورد موضوع مورد بحث در نشست ترکیه توضیح لازمی داده نشده اما گفته شده که علاوه بر بحث در مورد نظام آینده سیاسی افغانستان، راه یافت مناسب برای حل بحران کنونی این کشور اجندای اصلی این نشست خواهد بود.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح اظهار امیدواری می کند که برگزاری نشست استانبول، روند جاری گفتگوهای صلح سرعت ببخشد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری گفت: "نشست ترکیه و دیگر نشست ها برای تسریع روند جاری مذاکرات صلح افغانستان فرصت خوبی است. این نشست دو طرف را به کاهش خشونت ها و پایان جنگ که افغان ها با آن رو به اند، نزدیک خواهد کرد."

اما پیش از برگزاری نشست استانبول حکومت افغانستان و طالبان برای موفقیت گفتگوهای صلح خواست‌های نیز دارند. طالبان به رهایی هزاران زندانی دیگر خود از زندان حکومت تاکید می‌کنند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی اما می‌گوید، تا زمانی که طالبان به گفتگوهای صلح متعهد نباشند، آزادی زندانیان این گروه، جنگ را افزایش خواهد داد.

رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی
رحمت‌الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی

او گفت: "طالبان تعهد کرده بودند که اگر زندانیان شان رها شوند جنگ را کاهش خواهند داد. همچنین زندانیان آنها قسم کرده بودند که بار دیگر به میدان جنگ بر نمی‌گردند. زندانیان طالبان آزاد شدند اما نه جنگ کاهش یافت و نه هم زندانیان رها شده از جنگ دست کشیدند. تا زمانیکه طالبان به صلح تعهد نکنند، آزاد کردن زندانیان دیگر آنها جنگ را تشدید خواهد کرد."

حکومت افغانستان پیش از این ۵۵۰۰ زندانی طالبان را که ۴۰۰ تن آنها به جرم‌های سنگین چون قتل، قاچاق و حمله‌های بزرگ به اعدام و حبس طولانی محکوم بودند، آزاد کرده و گفته که امیدوار است با رهایی آنها روند صلح به نتیجه مطلوب برسد.

XS
SM
MD
LG