لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

نگرانی دیدبان حقوق بشر از افزایش خشونت‌های طالبان و آزادی رسانه‌ها در افغانستان


آرشیف: جنازه یک خبرنگار زن کارمند شبکه تلویزیونی خصوصی انعکاس
آرشیف: جنازه یک خبرنگار زن کارمند شبکه تلویزیونی خصوصی انعکاس

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، موج از خشونت‌های طالبان علیه خبرنگاران در افغانستان نگرانی‌ها را در باره آزادی رسانه‌ها افزایش داده است.

سازمان دید‌بان حقوق بشر می‌گوید که نگرانی در باره حفظ آزادی بیان و رسانه‌ها در هرگونه توافق صلح میان طالبان و حکومت افغانستان مطرح است.

پاتریشا گاسمن یکی از مسئولان ارشد این نهاد در امور آسیا امروز پنجشنبه در اعلامیه‌ای گفت: "در حالیکه همه طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان برای محافظت از آزادی بیان در آینده این کشور مذاکره می‌کنند، موجی از تهدید‌ها و کشتار پیام هولناکی را در این لحظاتی پر مخاطره به رسانه‌های افغان می‌فرستد."

پاتریشا گاسمن یکی از مسئولان ارشد سازمان دیدبان حقوق بشر
پاتریشا گاسمن یکی از مسئولان ارشد سازمان دیدبان حقوق بشر

او می‌افزاید که طالبان با خاموش کردن منتقدین از راه تهدید و خشونت، امید‌ها برای حفظ یک جامعه باز در افغانستان را زیر شعاع قرار می‌دهند.

از زمانی که مذاکرات صلح از ماه سپتمبر پارسال در دوحهٔ قطر آغاز شده، افغانستان شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است.

این خشونت‌ها غالباً کارمندان دولت، علما، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران را هدف گرفته است.

در این حال، وحیده فیضی مسئول جندر در کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت، ماهیت تهدید خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی تغییر کرد.

او افزود: "در این سال متأسفانه نه تنها خبرنگاران، بلکه حتی خانواده‌های خبرنگاران مورد حمله قرار گرفتند که این مایه نگرانی است. اما بد تر از این، سابق اگر خبرنگار مورد تهدید قرار می‌گرفت، حالا کافیست که فقط کارمند رسانه‌ای باشی. شما در ننگرهار شاهد بودید که سه کارمند زن در بخش دوبله نه اطلاع رسانی مورد هدف قرار گرفتند."

آرشیف: خبرنگار زن که کارمند شبکه تلویزیونی خصوصی انعکاس بودند و در قتل‌های هدف‌مند در ولایت ننگرهار کشته شدند.
آرشیف: خبرنگار زن که کارمند شبکه تلویزیونی خصوصی انعکاس بودند و در قتل‌های هدف‌مند در ولایت ننگرهار کشته شدند.

او افزود که سال ۲۰۲۰ با کشته شدن برخی از خبرنگاران بدترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بود.

در دوازدهم ماه نومبر پارسال الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند در یک حمله هدفمند کشته شد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، قوماندانان و جنگجویان طالبان در سراسر افغانستان به طور لفظی و تحریری خبرنگاران را تهدید می‌کنند.

شماری از نماینده‌گان سیاسی دفتر گروه طالبان در قطر
شماری از نماینده‌گان سیاسی دفتر گروه طالبان در قطر

بر اساس اعلامیه امروز این نهاد، آنانی که تهدید می‌کنند به گفته این سازمان از خصوصیات کار، خانواده و کارکرد‌های خبرنگاران باخبر بوده و با استفاده از این معلومات، آنها را به خود سانسوری و ترک وظیفه مجبور می‌کنند.

اما نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر می‌گویند که این گروه خبرنگاران را تهدید نکرده. آنها می‌گویند از خبرنگاران می‌خواهند که ارزش‌های اسلامی را رعایت و به آن احترام بگذارند.

دید‌بان حقوق بشر از رهبری طالبان می‌خواهد که تهدید، ارعاب و حمله علیه اعضای خانوادهٔ رسانه‌ای و خشونت علیه خبرنگاران زن را در افغانستان متوقف کنند.

این نهاد همچنان از سازمان ملل متحد و کشور‌های که در گفتگو‌های صلح افغانستان دخیل اند، خواسته که بر رهبری طالبان "آشکارا فشار" بیاورند تا سفارش‌های این سازمان را بپذیرند و تدابیر بیشتر محافظتی را برای تأمین امنیت رسانه‌های مستقل و خبرنگاران، فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG