لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۲

تلاش گروهی از جوانان در هرات برای ترویج سبک استنداپ کمدی


گروهی از جوانان که در هرات برای ترویج سبک استنداپ کمدی تلاش می‌کنند.
گروهی از جوانان که در هرات برای ترویج سبک استنداپ کمدی تلاش می‌کنند.

گروهی از جوانان در ولایت هرات برای ترویج سبک استنداپ کمدی کار می‌کند. این گروه با کمترین امکانات و با استفاده از آموزش‌های اینترنتی، بیشتر چالش‌های اجتماعی را با زبان طنز بیان می‌کنند.

استنداپ کمدی را معمولا یک نفر اجرا می‌کند و به همین خاطر، اجرا به گونه‌ای زنده دشوار است.

این گروه اطمینان می‌دهد که سبک استنداپ کمدی را به دیگران آموزش می‌دهند، تا به اجراکنندگان این سبک افزوده شود.

حمیدالله فوشنجی ۳۲ ساله از سه سال به این‌سو، برای ترویج تنها گروهی استنداپ کمدی در ولایت هرات تلاش می‌کند.

حمیدالله فوشنجی
حمیدالله فوشنجی

او با بهره‌گیری از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی و فن تقلید چهره و بیان‌ به گونه‌ای مستقیم با بینندگان ارتباط برقرار می‌کند.

استنداپ کمدی در هرات سبک جدید است و حمیدالله با دو تن دیگر از اعضای گروه‌اش موسوم به "بچه‌های آسمان" عزم‌شان را برای ترویج استندآپ کمدی جزم کرده‌اند.

او می‌گوید: "تیم بچه‌های آسمان در تلاش این هستند که سبک استندآپ کمدی را در هرات ترویج بدهند. در استندآپ کمدی ما مشکلات جامعه را بروز بدهیم، تا در مورد آنان گفته شود و تا از این طریق متفاوت‌تر از سبک‌های هنری دیگر است، تا ما بتوانیم حل مشکلات داشته باشیم."

در هرات آموزشگاه برای آموزش تئاتر و استنداپ کمدی وجود ندارد و این هنر دشوار و در عین‌ حال زمان‌بر است.

فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات از تنها گروه استنداپ کمدی می‌خواهد که بر بلندبردن مهارت‌های‌شان بیشتر کار کنند.

او می‌افزاید: "سه اصلی که در استندآپ کمدی مراعات شود، شخصیت، میمیک صورت [فن تقلید چهره] و هم چنین فن بیان است و این سه اصل می‌تواند، موفقیت بیشتری برای آنان فراهم کند و مخاطبان بیشتری برای آن جذب می‌کند."

فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات
فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات

۹۹ سال از عمر تئاتر در هرات می‌گذرد و تنها سالن تئاتر نیز در سال ۱۳۹۴ به دنبال عقب‌نشینی سرک مرکزی شهر تخریب شد.

حالا تشکیل تئاتر نیز از ۲۰ تن به ۵ تن کاهش یافته است.

حمیدالله فوشنجی و فیضی روستانژاد اعضای گروه بچه‌های آسمان برای اجرای استندآپ کمدی آمادگی می‌گیرند. سوژۀ طنز‌شان این است: "شوهر خود را بگردم که تو چقدر خوب بودی و حالا بروم برای تو یک چای داغ و جانانه گرم کنم، تا باهم بخوریم."

حمیدالله فوشنجی و فیضی روستانژاد اعضای گروه بچه‌های آسمان
حمیدالله فوشنجی و فیضی روستانژاد اعضای گروه بچه‌های آسمان

فیضی ۲۶ ساله در تئاتر هرات هم نمایش‌هایی را اجرا کرده. اما به دلیل نبود سالن و امکانات در تئاتر، به استنداپ کمدی روی آورده. او از تفاوت دو سبک سخن می‌گوید: "در تئاتر که هست تمام شخصیت‌ها کارگردان جداگانه ندارند و مثلاً بازی‌گردان دارند، طراح لباس دارند، صحنه دارند و این‌ها همگی دست به دست هم می‌دهند و بازیگر را کمک می کنند. در استندآپ کمدی فقط بازیگر خود آن هست و هیچ امکاناتی وجود ندارد و فقط یک لباس و مایک دارد."

نقیب‌‌الله ۲۳ سال دارد و چندین اجرا گروه استندآپ کمیدی را دیده است.

او می‌گوید: "در روز نوروز خود من اجرایی گروه استندآپ کمدی را در ریاست اطلاعات و فرهنگ دیدم و آنان مشکلات را به گونه طنز به شکل بسیار خوبی بیان کرده‌اند. چه خوب است که این گروه‌ها در هرات بیشتر شود، تا این‌که بتواند مشکلات جامعه را به شکل طنز بیان کند و این می‌تواند در جامعه موثر باشد."

فقط با لباس و مایک گروه استنداپ کمدی می‌کوشند خنده بر لبان مخاطبان بشگفد و چالش‌های اجتماعی به زبان طنز بازتاب داده شود.

اما ارتباط برقرار کردن با مخاطب برای فوشنجی آسان نیست. او می‌گوید که برای اجرای ۱۰ دقیقه‌ای، بیش از یک هفته باید تمرین کند.

XS
SM
MD
LG