لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

پس از هفت سال یک جوان از افغانستان به پوهنتون هاروارد راه یافت


مقتدر عمری
مقتدر عمری

آموزش و فراگیری دانش هرچند باوجود چالش‌های همچون جنگ و ناامنی در افغانستان کار دشواری است، اما شماری‌ هم هستند که چهره تازۀ افغانستان را به جهانیان نشان می‌دهند.

از جمع اینان یکی هم مقتدر عمری است. او به تازگی به پوهنتون هاروارد راه‌یافته است_ پوهنتونی که از بهترین‌های جهان است.

او در حالی به این بورس راه یافته که در طول هفت سال گذشته شخصی از افغانستان موفق نشده بورس پوهنتون هاروارد امریکا را به دست آورد.

مقتدر ۱۸ سال دارد و مکتب را در افغان-ترک در کابل به پایان رسانیده‌است.

او در خانواده ۸ نفره‌ی در شهر کابل زندگی می‌کند: "بورس که کامیاب شدیم از پوهنتون هاروارد می‌باشد که تقریباً امسال ۶۰ هزار نفر به این اپلای کرده بود و بخاطری که اپلای کرده بتواند باید یک امتحان به نام‌ SAT (آزمون استعداد تحصیلی) بدهند که عموماً ۲ میلیون نفر امتحان SAT را می‌دهند و باید در ۵ فیصد تاپ این باشد که اپلای کرده بتواند که من خوش‌بختانه در تاپ ۲ فیصد تمام کسانی که از آنها این امتحان را گرفته بودن قرار داشتم. من در رشته (علوم سیاسی و نجوم) پوهنتون هاروارد کامیاب شدم."

مقتدر افزون بر راه‌یابی به پوهنتون هاروارد فعالیت‌های دیگری را نیز انجام داده، او در مورد آن چنین می‌گوید: "بعضی کارهای را در دوران مکتب کردیم ساختن بنیاد "Talkscience" می‌باشد یا "علم حرف بزن" که تقریبا بیش از ۲۵۰ اشتراک کننده داشته پروگرام‌های ما و در این پروگرام‌ها کوشش می‌‌شد تا جوانان افغان را با دانشمندان در خارج کشور وصل بسازد و کمپاین کرونا، می‌خواستیم مردم در باره کرونا معلومات دهیم به لسان دری که تقریباً بیش از ۱۰ هزار نشانه‌گذاری گرفته بود در فیسبوک و در دیگر سایر اپلیکشن‌ها و همچنان در مسابقات اناسکو یکبار در فزیک مدال طلا و در کیمیا مدال برنز گرفته بودم."

مقتدر می‌گوید مشکل‌هایی همانند موجودیت تنها یک مرکز امتحان اس‌ای‌تی یا (آزمون استعداد تحصیلی) در افغانستان، نبود برخی کتاب‌ها و لوازم این بورس در افغانستان از چالش‌‌هایی‌‌ست که راه‌یابی‌ دانش‌آموزان به این بورس را مشکل کرده‌است. هاروارد یک پوهنتون خصوصی است که در سال ۱۶۳۶ تاسیس شده.

پوهنتون هاروارد
پوهنتون هاروارد

این‌ پوهنتون یکی از کهن‌ترین پوهنتون‌هایی است که در ایالات متحده موقعیت دارد.

اشخاص سرشناس همچون بارک اوباما، جرج دابلیو بوش، جان آدامز، تنودور روزولت، فرانکلین دلانو روزولت از رئیس جمهوران سابق امریکا و همچنین برخی برندگان جایزه نوبل در این پوهنتون آموزش دیده‌اند.

پوهنتون هاروارد در سال ۲۰۲۱ در میان همه پوهنتون‌های خصوصی در ‌جهان جایگاه نخست را کسب کرد.

XS
SM
MD
LG