لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

حکمتیار: تظاهرات تا برآورده شدن خواست‌های ما ادامه می‌یابد


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

صدها تن از هواخواهان حزب اسلامی روز جمعه (۱۳ حمل) در راه‌پیمایی خواهان آزادی زندانیان‌ این حزب، قطع جنگ، ایجاد صلح و استعفای رئیس جمهور شدند.

گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در این راه‌پیمایی از حکومت انتقاد کرد که به تعهدات خود در تفاهم‌نامه صلح با این حزب عمل نکرده‌است.

او گفت که زندانیان این حزب هنوز هم در زندان به سر می‌برند و باید هر چه زودتر آزاد شوند.

آقای حکمت‌یار همچنین گفت که باید همه نیروهای خارجی طبق توافق‌نامه صلح امریکا با طالبان و به‌گونه مسئولانه افغانستان را ترک‌‌ کنند: "به این تظاهرات تا زمانی ادامه می‌دهیم که تمام خواست‌های اساسی ما برآورده شود، اول خروج تمام نیروها مطابق معاهده و به ‌گونه مسئولانه، دوم تحویل این حکومت به حکومت قابل قبول به همه افغانان و ایجاد حکومت تازه، سوم این حق را به افغانان دادن که سرنوشت خود را خودشان در روشنایی باور‌های‌شان انتخاب کنند."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

در همین‌حال دواخان مینه‌پال معاون سخن‌گوی رئیس جمهوری می‌گوید که در قانون‌ اساسی روند انتقال قدرت روشن است: "افغانستان خوش‌بختانه قانون اساسی دارد و به اساس قانون‌اساسی روند انتقال قدرت نیز معلوم است، افغانان از گذشته تجربه تلخ دارند و به گذشته باز نمی‌گردند اراده حکومت در بخش صلح روشن است.‌"

پیش از این ضیاء‌الحق امرخیل، رئیس کمیسیون صلح به رادیو آزادی گفته بود که تنها ۷۴ زندانی حزب اسلامی که در پرونده‌های شان، ارتباط با داعش، قاچاق مواد مخدر، حق العبد و آدم‌ربایی وجود دارد، در بند اند اما بقیه زندانیان این حزب در مرحله‌های مختلف آزاد شده‌‌اند.

به گفته‌ی او یک ماه پیش او از آقای حکمتیار خواسته بود که اسامی بازداشت شدگان باقی‌مانده این حزب را با او در میان بگذارد تا آنان بتوانند در مورد این زندانیان تجدید نظر و بازبینی کنند.

گلبدین حکمت‌یار در میزان ۱۳۹۵ با حکومت تفاهم‌نامه صلح را امضاء کرد، آزادی زندانیان سیاسی حزب اسلامی، تأمین سرپناه برای بازگشت کنندگان حزب اسلامی، ثبت و اجرای حقوق بازنشستگی کشته‌شدگان و معلولان و استخدام کادرهای نظامی این حزب در صفوف نیروهای امنیتی از ماده‌های مهم این تفاهم‌نامه‌ بود.

این راه‌پیمایی در حالی‌ است که حدود یک ماه پیش نیز حزب اسلامی در راه‌پیمایی مشابه‌ای خواهان رسیدگی به این خواست‌های‌شان شده بودند، آن زمان گفته بودند که اگر حکومت تا ده روز به خواست‌شان توجه نکند تظاهرات گسترده را در سطح شهرها و ولایات راه‌اندازی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG