لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

مسیر به نشست استانبول دربارهٔ صلح افغانستان پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

برگزاری نشست استانبول و احتمال شیوع موج سوم کرونا در افغانستان در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است ارایه یک طرح در نشست استانبول بدین معنا است که تنها راه همین است و راه دیگری وجود ندارد.

اما نویسنده تاکید می‌کند تمام طرح‌ها به شمول طرح صلح باید همه جانبه بررسی شوند و طرحی که عملی و معقول است باید پذیرفته شود.

به باور نویسنده طرح باید چنین باشد که به روند صلح کمک کند و تلاش برای از بین بردن آن صورت نگیرد.

نویسنده تاکید می‌کند اگر واقعا مساله دادن و پذیرفتن هر نوع قربانی است باید برای هر نوع قربانی روی طرح‌های متفاوت کار شود و معقول‌ترین طرح که تهدیدهای آن کمتر و برای صلح موثر باشد تعیین و عملی شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد نشست ترکیه نوشته است، طالبان هنوز هم تلاش می کنند تا مانند نشست دوحه آنجا هم وقت را ضایع کنند و از راه خشونت و زور به قدرت برسند.

نویسنده با اشاره به نگرانی‌های وزارت داخله و ریاست امنیت ملی نوشته است طالبان در تلاش هستند تا خشونت‌ها را در شهرهای بزرگ بیشتر سازند.

اما نویسنده تاکیدمی کند که حکومت افغانستان به هیچ صورت برای طالبان اجازه نمی‌دهد که از راه زور به قدرت برسند.

نویسنده پیشنهاد کرده است نشست ترکیه برای افغانستان مهم است، افغان‌ها و جامعه جهانی با توجه به دستاورهای اخیر فیصله مهم می‌کنند و نیاز است فرصت کنونی ضایع نشود.

  • افغانستان

و روزنامه افغانستان با اشاره به موج سوم ویروس کرونا نوشته است این یک تهدید برای حکومت افغانستان و مردم است و باید روی اقدامات احتیاطی غور صورت گیرد.

در سرمقاله آمده است از یک هفته بدین‌سو گزارش‌ها از شیوع موج سوم کرونا در ولایت‌های ننگرهار و هرات به نشر رسیده است و ثبت ۸۱ واقعه مثبت در یک روز زنگ خطر است که حکومت و مردم باید به آن توجه جدی کنند.

نویسنده تاکید می‌کند موج سوم کرونا جدی است واگر به آن آماده گی گرفته نشود مانند سال گذشته در کنار تلفات جانی زیان‌های مالی را هم در قبال خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG