لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

سرور دانش: بر حفاظت قانون اساسی تاکید داریم، اما تعدیل آن ضرورت است


سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با تاکید بر حفاظت و تداوم قانون اساسی می‌گوید که تعدیل این یک ضرورت است.

در حالی که آمادگی‌ها برای برگزاری نشست ترکیه ادامه دارد و انتظار می‌رود که در این نشست در باره‌ی آینده‌ی افغانستان فیصله صورت گیرد، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان بر حفاظت قانون اساسی تاکید می‌کند.

سرور دانش که به روز یک‌شنبه در مراسم معرفی ذبیح‌الله کلیم به عنوان لوی سارنوال افغانستان سخنرانی می‌کرد، گفت که محو قانون اساسی سبب از هم پاشی نظام می‌شود.

او گفت: "محو یک قانون اساسی خود به خود معنای فروپاشی را تداعی می‌کند. به همین دلیل ما روی حفظت از قانون اساسی و دوام آن تاکید می‌کنیم. در ضمن برای تعدیل قانون اساسی به عنوان یک ضرورت ما نظر مثبت داریم."

سرور دانش در هنگام معرفی سرپرست لوی سارنوال افغانستان
سرور دانش در هنگام معرفی سرپرست لوی سارنوال افغانستان

آقای دانش افزود که صلح این ارزش را دارد که برای رسیدن به آن باید آنان تعدیل قانون اساسی را بپذیرند، اما به باور او قانون اساسی باید بر اساس میکانیزمی تعدیل شود که در خود آن ذکر شده و مجرایش هم برگزاری لویه جرگه است.

معاون دوم ریاست جمهوری با تاکید بر اظهارات قبلی رئیس جمهور گفت که رهبری حکومت به ویژه رئیس جمهور آماده است که برای رسیدن به صلح انتخابات پیش از وقت تحت نظارت سازمان ملل برگزار کند.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان طرح صلحی را به دست آورده که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان به حکومت ارائه کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات وارتباطات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید که کمیسیون حقوق بشر به این باور است که روند صلح باید همه جانبه باشد.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات وارتباطات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات وارتباطات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای فرهنگ گفت: "ما صلح سرتاسری و همه جانبه می‌خواهیم، صلحی که تمام افغانان در آن آینده و ارزش‌های خود را ببینند. متمرکز ساختن صلح تنها به قشر سیاسی به هیچ وجه قابل قبول نیست. انتظار داریم که صلح همه جانبه باشد."

این در حالیست که گفته می‌شود نشست ترکیه به هدف آوردن صلح در افغانستان در نتیجه‌ی تلاش‌های سازمان، همکاران بین‌المللی افغانستان و کشورهای منطقه برگزار می‌شود.

در این نشست در پیوند به صلح دایمی در افغانستان و نظام آینده‌ی افغانستان فیصله صورت خواهد گرفت.

طاهر مطهری، عضو بورد مشاوران سورا عالی مصالحه‌ی ملی روز گذشته به رادیو آزادی گفته بود که این نشست در شانزدهم اپریل برگزار خواهد شد.

اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید بحث‌ها در این باره نهایی نشده اند.

در همین حال ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که بحث‌ها در پیوند نشست ترکیه، تاریخ برگزاری و آجندای آن هنوز هم ادامه دارد.

اظهارات ضد و نقیض در مورد زمان برگزاری نشست ترکیه در حالی بیان می‌شود که دیروز وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نشست استانبول مرحله نهایی مذاکرات صلح افغانستان را تنظیم می کند.

XS
SM
MD
LG